گردشگری و عوامل موثر بر توسعه آن در منطقه علی آبادکتول

عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری

عواملی که بر رشد و توسعه گردشگری در منطقه موثر می باشند عبارتند از:

1-       تبلیغات و اطلاع رسانی

2-       گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و ...

3-       ایجاد امنیت برای گردشگرها

4-       مشارکت و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی در امور مرتبط به گردشگری

5-       فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و ... برای گردشگران

 

تبلیغات و اطلاع رسانی

ارائه تبلیغات به منظور به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی در توسعه صنعت گردشگری بسیار مؤثر خواهد بود. اطلاع رسانی به مردم و تبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با صنعت گردشگری در توسعه این صنعت مؤثر بوده و با بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح، موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری می گردد. اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح از طریق صدا و سیما و مطبوعات به جهت نقش آنها در شناسایی مناطق و مراکز توریستی استان و معرفی این مراکز به مردم، در بالا بردن سطح آگاهی های مردم مؤثر است. همچنین برپایی کنفرانس ها و نمایشگاه ها، جشنوارهای فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و مسابقات برای جذب گردشگر و هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مختلف و همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های داخلی بسیار مهم می باشند. اطلاع رسانی خوب جهت شناساندن جاذبه ها به افراد نقش اساسی دارد اما این که اطلاع رسانی به چه نحوی صورت می گیرد مهم است بیشتر مکان ها در داخل کشور حتی برای افراد بومی ناشناخته است. که به نحوی در آن سهیم هستند و هماهنگی فقط از طریق مشارکت تمامی نهادها و ارگانها میسر است. امید است با سیاست گذاری مناسب و بر طرف کردن چالشهای این صنعت زمینه را بریا جذب گردشگر و رشد این صنعت فراهم آوریم.

 

گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و ...

شاید یکی از تسهیلات مهم برای گردشگران، آسانی ورود به یک منطقه باشد تعداد و موقعیت مکانی فرودگاه‌ها، بندرها و توسعه جاده‌ها و دیگر شبکه‌های حمل و نقل از اهمیت اساسی برخوردار است. گسترش حمل و نقل تأثیر مثبتی بر روی توسعه و رشد صنعت گردشگری می گذارد گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی و دریایی ، یا در صورت امکان از طریق رودخانه ها یا راههای آبی برای گردش به منطقه بسیار حائز اهمیت است.

 

ایجاد امنیت برای گردشگرها

امنیت یکی ازاجزای کلیدی در گردشگری است و باید تلاش شود تا امنیت لازم درمحیط فراهم شود زیرا یکی از مهمترین عواملی که باعث افول صنعت گردشگری می شود، فقدان امنیت است . به عبارت دیگر با گسترش نا امنی در ابعاد جانی و مالی، میزان تمایل و رغبت گردشگرها ، به صورت تصاعدی کاهش می یابد. مهمترین گام در بهبود صنعت گردشگری برقراری و تضمین امنیت فراگیر است. به منظور تحقق این هدف باید پس از برقراری امنیت کامل با به کارگیری وسایل ارتباطی و رسانه ها ، وجود امنیت کامل در منطقه را به اطلاع گردشگران رساند تا تصویر نادرست فقدان امنیت در منظقه، مانع از رشد و توسعه صنعت گردشگری نشود. ایجاد امنیت باعث رشد و توسعه گردشگری می شود تلاش در جهت ایجاد امنیت موجب افزایش گردشگر به منطقه و رونق و توسعه گردشگری ، افزایش درآمد و ایجاد ثبات می گردد.

 

مشارکت و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی در امور مرتبط به گردشگری

هماهنگی سازمان های مرتبط به امر گردشگری مؤثر می باشد. وجود مراکز مختلف تصمیم گیری در صنعت گردشگری موجب می شود که نتوان تصمیم گیری منسجمی برای صنعت گردشگری اعمال کرد. از آنجایی که همه سازمان های دولتی و خصوصی در جهت رشد این صنعت دخیل می باشند بنابراین ضروری است هماهنگی لازم بین آنها بیشتر و بهتر باشد. اگر قرار باشد منطقه شاهد رشد و توسعه گردشگری باشد باید سطوح مختلف اجرایی و نیز سازمان های ذیربط دولتی و خصوصی در تمام سطوح با هم همکاری و مشارکت داشته باشند. مشارکت و همکاری در زمینه مدیریت، برنامه ریزی، بازاریابی و تأمین پول برای شرکت هایی که در زمینه جهانگردی فعالیت می کنند، راه را برای همکاری یا مشارکت بین دو بخش خصوصی و دولتی باز می کند.

 

فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و ... برای گردشگران

وجود امکانات رفاهی یکی دیگر از اجزای کلیدی در گردشگری است و باید تلاش شود تا فراهم نمودن امکانات رفاهی استاندارد زمینه جذب و افزایش گردشگر را فراهم نماییم. به عبارت دیگر با گسترش امکانات رفاهی از قبیل هتل، رستوران، متل، مسافرخانه و مهمانپذیر، مجتمع های توریستی، اردوگاه های گردشگری، بنگالو، شاله، پانسیون، ویلاهای خصوصی، اقامتگاه های آزاد و ... و ارتقاء کیفی تاسیسات رفاهی، تفریحی و ورزشی، میزان تمایل و رغبت گردشگرها، به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

 

نتیجه گیری

امروزه گردشگری به عنوان پدیده ای اجتماعی اثرات بسیاری در جوامع مقصد به جای می گذارد. صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می شود. به رغم اینکه کشورمان جزء ده  کشور برتر جهان از نظر وجود اماکن تاریخی و باستانی و توریستی است اما از نظر درآمد گردشگری برای کشورمان جایگاه مناسبی نداریم و این نشان دهنده ضعف سیستم های مرتبط با گردشگری می باشد.

انجام تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی صحیح، تسهیل فعالیت‌های پولی و بانکی در بخش گردشگری، توسعه حمل و نقل و تقویت بخش خصوصی و شرکت های فعال گردشگری، افزایش هتل‌های استاندارد، حمایت و فعالیت دفاتر گردشگری، آموزش کارکنان حرفه‌ای، متخصص و علاقه‌مند، نحوه استفاده از افراد با تجربه و … بخشی از دغدغه‌های گردشگری کشور می‌تواند باشد. باید بر روی توانایی‌های بخش خصوصی که از مهمترین ارکان پیشرفت گردشگری هستند به طور جدی حساب باز کنیم و همچنین با بهبود قوانین و مقررات راه را برای رشد و شکوفایی گردشگری در منطقه باز نماییم.

در نهایت توسعه صنعت گردشگری موجب شکوفائی اقتصادی، کاهش بیکاری و اشتغال زائی خواهد شد و در مجموع توسعه پایدار در صنعت گردشگری اثرات اش را در تمام بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به سرعت نشان خواهد داد.

 

/ 0 نظر / 158 بازدید