یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
یادداشت درسی نویسنده: یوسف زنگانه - ۱۳۸٧/۱٢/۱۸

 جلسه چهارم

درس مبانی مدیریت دولتی استاد مربوطه جناب آقای دکتر دانشفرد

روز شنبه مورخ 17 اسفند ١٣٨٧

اشکالات وارد شده به مکتب تیلور بدین شرح مطرح شدند:


 جلسه چهارم

درس مبانی مدیریت دولتی استاد مربوطه جناب آقای دکتر دانشفرد

روز شنبه مورخ 17 اسفند ١٣٨٧

اشکالات وارد شده به مکتب تیلور بدین شرح مطرح شدند:

تیلور انسان را بینهایت ابزاری می بیند و بنابراین وظایف خشکی را برای انسان در نظر می گیرد و به شدت این وظایف را برای انسان تکرار می کند تا آنرا به صورت موجودی مکانیکی در آورد. این مسئله در نهایت منجر به از خود بیگانه شدن انسان یا Eli nation می گردد. به تعبیر دکتر شریعتی بی هویتی (Eli nation) مجنون را پدید می آورد. شخصی که دچار این معضل می گردد هویت متمایزی برای خود قائل نبوده و خودش را بجز خودش تصور می کند. زمانیکه تقسیم کار به صورت افراطی انجام می گیرد فرد نمی تواند بین اهداف خود و سازمان رابطه برقرار کند و  در نتیجه احساس بی ارزشی کرده و آدم ها  هویت خود را از دست می دهند.

تیلور بر خلاف هنری فایول -که قائل به نظریه ی نظارت یکجانبه می باشد- در نظریاتش بحث نظارت چند جانبه را مطرح می کند به این صورت که یک کارمند ممکن است تحت نظر چند مدیر یا رئیس باشد که این مطلب باعث می شود که شخص دچار تضاد در رفتارهایش گردد و به عبارتی تکلیف خود را در انجام صحیح وظایفش نداند.

نظریه تیلور در دهه های 1910 و 1920 در فرانسه آلمان و روسیه مورد توجه قرار می گیرد به نحوی که در روسیه جایزه­ای (استیخانوف)را به نام تیلور تعریف نمودند که به کارگری تعلق می گرفت که در طول یکسال بالاترین میزان کار را انجام داده باشد.

                                                                    

مکتب روابط انسانی Human Relation School

در مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد  توسط «اف.روتلیسبرگر- Fritz Roethlisberger» و «التون مایو- Elton Mayo» با همکاری یک گروه علمی در کارخانه هاثرون وابسطه به شرکت وسترن الکتریک شهر شیکاگو انجام شد که با بررسی وتحقیق تاثیر روشنائی ، حرارت ، خستگی، نظم وترتیب فیزیکی (جاگذاری اجسام ) بر روی بازدهی کارکنان وارد عمل شدند. درآغاز اینطور فرض شده بود: با افزایش شرایط بهتر فیزیکی از قبیل روشنائی، حرارت، اوقات استراحت بازدهی هم افزایش خواهد یافت.اما تحقیقات وآزمایش های انجام شده این نظریه را تائید نکردند. در نتیجه محققان دریافتند بدون تغییر شرایط فیزیکی عملکرد کارکنان بین 20% تا 30% افزایش می یابد یعنی به یک عامل اجتماعی در رفتار انسانی می رسیم. ادامه این بحث منجر به ارائه نظریه هایی توسط دانشمندان شد که منتج به نظریه نئوکلاسیک ها گردید.

مکتب روابط انسانی نیز به دنبال سوء استفاده بیشتر از انسانها و بهره کشی بیشر از انسانها مورد نقد واقع شد.

این مکتب که به عنوان مکتب نئوکلاسیکها یا مکتب روابط انسانی مطرح شد مهمترین عامل تغییر عملکرد را عوامل اجتماعی یا Social Factors می دانست.

ایرادها یا انتقادات وارده به مکتب روابط انسانی:

-          به دنبال ایجاد بهره برداری بیشتر از انسن هاست.

-          سوء استفاده و بهره کشی از افراد سازمانی با استفاده از روش تعاملات انسانی

 

مکتب اقتضایی Contingency Approach School

فیدلر از نظریه پردازان این مکتب اشاره می کند که در کجا از مکتب روابط انسانی و کجا از مکتب مدیریت علمی استفاده شود لذا بستگی به شرایط واقتضاء آن دارد.

1.       رابطه رهبر ومافوق چگونه است؟آیا رهبر با مافوق رابطه حسنه دارند یاخیر وجود رابطه مناسب بین رهبر و مافوق باعث ایجاد نوعی دلگرمی برای  رهبر(مدیر) به منظور ارائه نظریات خود و اعمال قدرت بر زیر دستان می شود.

2.       رابطه رهبر با زیر دستان به چه صورت است؟ آیا زیر دستان رهبر را قبول دارند یا خیر؟ هرچه پذیرش رهبر(مدیر) نزد زیردستان بیشتر باشد شرایط بهتر است ودستورات را بهتر اجرا می کنند، در اصل آیا مدیر مشروعیت لازم را دارد.

3.       ساختار وظیفه به چه صورت است؟ هرچه ساختار وظیه نظام مندتر باشد و کارها تفویض شده باشند فعالیت و وظایف مشخص تراست یعنی کار ساختار بیشتری دارد ودقیق تراست.

لذا بر اساس نظریه فیدلر شرایط سه گونه است

 

شرایط

نوع روابط

مساعد

نامساعد

میانه (بینابین)

رابطه رهبر و مافوق

مدیریت علمی

مدیریت علمی

مکتب روابط انسانی

رابطه رهبر با پیروان

مدیریت علمی

مدیریت علمی

مکتب روابط انسانی

ساختار وظیفه

مدیریت علمی

مدیریت علمی

مکتب روابط انسانی

 

 

- درشرایط مساعد از مدیریت علمی استفاده می کنیم چون زیر دستان و مافوق مدیر را قبول دارند و کار و وظایف مشخص وساختارمند است لذا نیازی به روابط انسانی نیست.

- در شرایط نامساعد نیز باید از روش مدیریت علمی استفاده  کنیم زیرا بهره مندی از مکتب روابط انسانی باعث ایجاد محیط چاپلوسگرانه می شود، در این حالت چون روابط نا مطلوب و کار ساختار ندارد باید مدیر کار را ارائه و جواب لازم را عینا" در خواست نماید.

- اما در شرایط میانه یا بینابین باید از مکتب روابط انسانی استفاده

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب