یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
مهدویت ، انتظار و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نویسنده: یوسف زنگانه - ۱۳٩۳/۳/۱۸

مهدویت ، انتظار و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

یوسف زنگانه، سیدامید روانفر، مجتبی زنگانه

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

 سلام و درود خداوند و همه کائنات بر یگانه بهانه آفرینش ، حضرت ختمی مرتبت ، پیامبر اعظیم الشأن اسلام و نیاکان پاک و اولاد و امجاد آن حضرت که انسان را کمال و حیات معنوی بخشید و تعالیمش چراغ راه آیندگان شد.

درود و تحیت الهی بر آن پیامبری که برترین سند خلقت انسان و اوج یأس شیطان گشت. رسول یگانه ای که به معراج رفت تا همه بدانند بین آن برترین و خداوندگار هستی بخش پرده ای نبود.

فرمانروایی که قلمرو حکومت خود را قلب ها قرار داد تا درس آموز همیشه جاودان مهرورزی انسانها شود.

 

ای  خرّم  از  فروغ  رخت  لاله   زار  عمر      باز آ که ریخت بی گل رویت بهار عمر

از دیده گر سرشک چو باران چکد رواست     کاندر غمت چو برق بشد روزگار عمر (حافظ)

مقدمه

اعتقاد به‌ ظهور منجی‌ و مهدویت‌ در معنای‌ عام‌ خود، یک‌ باور دینی‌ فراگیر در بین‌ تمامی انسانها می­باشد. مهدویت‌ و اعتقاد به ظهور منجی از دغدغه‌ تمامی‌ انسانها و در دورانهای‌ مختلف‌ تاریخ‌ بوده‌ و در روزگار ما نیز که‌ انسان‌ معاصر دچار بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ در عرصه‌ جهانی‌ است، این‌ مساله‌ حایز اهمیت‌ می‌باشد. 

"انتظار" امری فطری است و برای همگان درهر قوم و آیینی که باشند وجود دارد اما انتظارهای معمولی که در جریان زندگی افراد و حتی جامعه‏ها وجود دارد هر اندازه بزرگ و با اهمیت باشد در مقایسه با انتظار موعود جهانی، کوچک و بی مقدار است.

شیعه نیز با ارائه نظریه "حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)" در طول قرن‏ها و سال‏های متمادی، داعیه دار اصلی جهان شمولی در عرصه‏های فرهنگی، سیاسی و... بوده است.

حکومت جهانی مهدی(عج)،  خط بطلانی بر انواع گوناگون حکومت‏ها، نظریات، برنامه‏ها و طرح‏های ارائه شده در عرصه جهانی است؛ به طوری که تمامی این نظریات و حکومت‏ها، امتحان خود را پس خواهند داد و مردم به پوچی، ضعف و بطلان آن پی خواهند برد و با آغوش باز، پذیرای "دولت مهدوی" خواهند بود.

در یک‌ بررسی‌ جامع‌ و کامل‌ در روایات‌ و سخنان‌ ائمه‌ معصومین‌(ع‌) به‌ جرأت‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ یکی‌ از ویژگیهای‌ انکارناپذیر حکومت‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) جهان‌شمولی‌ آن‌ است‌. حکومت‌ آن‌ حضرت‌، شرق‌ و غرب‌ عالم‌ را فرا می‌گیرد و هیچ‌ آبادی‌ در زمین‌ باقی‌ نخواهد ماند، مگر این‌که‌ گلبانگ‌ توحید از آن‌ شنیده‌ می‌شود و نسیم‌ جان‌نواز عدل‌ و داد، سراسر گیتی‌ را سرشار می‌کند.


ضرورت طرح مباحث مهدویت‏

شاید بعضی اینگونه فکر کنند که با وجود نیازهای مختلف و اساسی در زمینه‏های فرهنگی، پرداختن به مباحث امام مهدی‏علیه السلام چه ضرورتی دارد؟

در پاسخ باید گفت مباحث مهدویت از جمله موضوعاتی است که نقش کلیدی در زندگی بشر دارد و با زوایای مختلف حیات انسان ارتباط مستقیم دارد. بنابراین با و جود تلاش‏های انجام شده، هنوز این موضوع ناگفته‏های فراوان دارد و بجاست که عالمان و محقّقان در این عرصه تلاشی دو چندان انجام دهند.

 برای عینی شدن ضرورت طرح معارف امام مهدی‏علیه السلام فهرست‏وار موارد ذیل قابل ذکر می­باشد:

1- موضوع امام مهدی‏علیه السلام به مسئله اساسی امامت بر می‏گردد که از اصول عقاید شیعه است و در قرآن و روایات اسلامی به صورت گسترده روی آن سرمایه‏گذاری شده است.

 شیعه و سنّی از پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله نقل کرده‏اند که:  مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیتَةً جاهِلِیةً [1].

 آنکه ­بمیرد ­و­ حال­آنکه امام­زمان­خویش ­را نشناخته باشدبه مرگ جاهلیت مرده است.

 به راستی آیا موضوعی که به همه حیات معنوی آدمی ارتباط دارد شایسته توجّه و عنایتی ویژه نیست؟!

2- امام مهدی‏علیه السلام دوازدهمین نفر از سلسله پاک امامت است همان امامتی که یکی از دو یادگار گرانقدر رسول خداست. در روایتی که شیعه و سنّی از پیامبر اسلام نقل کرده‏اند آمده است:  اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتی؛ ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلّوُا بَعْدی اَبَداً... [2].

 به راستی که من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‏گذارم: قرآن و اهل‏بیتم، تا وقتی به این دو چنگ بزنید هرگز پس از من گمراه نخواهید شد.

 بنابراین پس از قرآن کریم که سخن خداست، کدام راه از راه امام روشن‏تر و هدایت بخش‏تر است و اساساً مگر قرآن خدا جز با بیان جانشینان رسول خداصلی الله علیه وآله قابل تفسیر و تبیین است؟!

3- امام مهدی‏علیه السلام امام زنده و حاضر و ناظر است.

4- به جهت اهمیت مسئله امامت و نقش محوری آن در ساختار فکری و عملی شیعیان، دشمنان همواره سعی کرده‏اند که درباره امام مهدی‏علیه السلام شبهاتی را مطرح کنند و معتقدان به آن حضرت را دچار تردید نمایند مثل اینکه، اصل ولادت حضرت را مورد تردید قرار دهند یا طول عمر آن حضرت را امری محال نشان دهند یا غیبت آن بزرگوار را امری غیرمنطقی معرفی کنند و صدها شبهه دیگر و نیز گاهی دوستان ناآگاه و بی‏اطلاع از معارف اهل بیت‏علیهم السلام، مطالبی­نادرست­و­بی‏اساس را درباره­فرهنگ مهدویت مطرح کرده‏اند و از این راه، عده‏ای را به بیراهه برده‏اند و یا می‏برند.

5- مهدویت­یک فلسفه بزرگ­جهانی­است،چون اسلام دین­جهانی­است،چون­تشیع­به­معنی­واقعی­اش­یک امر جهانی است.

6- به راستی عصر ما برچه محوری می‏گردد؟ عصر ما بیش از هر چیزی عصر بمب است (یعنی خشم ) و عصر مینی ژوپ است (یعنی شهوت ). آیا دوره‏ای نخواهد آمد که آن دوره ، حکومت ، نه حکومت‏ اساطیر باشد و نه حکومت خشم و شهوت و بمب و مینی ژوپ ؟ دوره‏ای که واقعاً در آن دوره معرفت و عدالت و صلح و انسانیت و معنویت حکومت کند ؟ چگونه می‏شود که چنین دوره‏ای نیاید ؟ ! مگر می‏شود که خداوند این عالم را خلق کرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده باشد ، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسیده یکمرتبه تمام بشر را زیروروکند؟ پس مهدویت یک فلسفه بسیار بزرگ است.

 

انتظار‏

برای "انتظار" معانی گوناگونی گفته‏اند ولی با دقت و تأمّل در این کلمه می‏توان به حقیقت معنی آن پی برد. انتظار، چشم به راه بودن است و این چشم به راهی به تناسب بستر و زمینه آن ارزش پیدا می‏کند و آثار و پیامدهایی دارد. انتظار تنها یک حالت روحی و درونی نیست بلکه از درون به بیرون سرایت می‏کند و حرکت واقدام را می‏آفریند. "انتظار"  یا "آینده نگری" به حالت کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش می کند . "انتظار" یعنی آماده باش کامل.بنابراین، مساله انتظار حکومت حق و عدالت "مهدی" و قیام مصلح جهانی در واقع مرکب از دو عنصر است؛ عنصر "نفی" و عنصر "اثبات". عنصر نفی همان بیگانگی با وضع موجود، و عنصر اثبات خواهان وضع بهتری بودن است. به همین دلیل است که در روایات،انتظار به عنوان یک عمل و بلکه بهترین اعمال، معرفی شده است.

انتظار به "منتظر" شکل می‏دهد و برای کارها و تلاش‏های او جهت خاصّی را ایجاد می‏کند و آن جهت، راهی است که به تحقق آنچه به انتظار آنست، منتهی می‏گردد. بنابراین "انتظار" با نشستن و دست روی دست گذاشتن، نمی‏سازد. انتظار با چشم به در دوختن و حسرت خوردن، تمام نمی‏شود؛ بلکه در حقیقت انتظار، حرکت و نشاط و شور آفرینی نهفته است.  آنکه در انتظار مهمان عزیزی است، سر از پا نمی‏شناسد و در تلاش است تا خود و محیط اطراف خود را برای آمدن مهمان، آماده کند و موانع حضور او را بر طرف سازد.  پیامبراکرم‏صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است. [3]

"انتظار" امری فطری است و برای همگان درهر قوم و آیینی که باشند وجود دارد اما انتظارهای معمولی که در جریان زندگی افراد و حتی جامعه‏ها وجود دارد هر اندازه بزرگ و با اهمیت باشد در مقایسه با انتظار موعود جهانی، کوچک و بی مقدار است زیرا که انتظار ظهور او ویژگی‏های خاص خود را دارد:

انتظار مهدی‏علیه السلام انتظاری است که از ابتدای عالم آغاز شده است یعنی از زمان‏های بسیار دور، انبیاء و اولیاء نوید ظهور او را داده‏اند و در زمان‏های نزدیک‏تر، همه امامان ما، آرزوی روزگار دولت او را داشته‏اند.  امام صادق‏علیه السلام فرمود:اگر او را درک می‏کردم، تمام عمر به او خدمت می‏کردم. [4]

انتظار مهدی‏علیه السلام، انتظار مصلح جهانی است. انتظار حکومت عدل جهانی است و انتظار تحقق همه خوبی‏ها است. در این انتظار، بشریت چشم به راه است تا آنچه را بر اساس فطرت پاک خدایی، در آرزوی آن بوده و هیچگاه به صورت کامل به آن دست نیافته است، ببیند و مهدی‏علیه السلام همان است که عدالت و معنویت، برادری و برابری، عمران و آبادی زمین و امنیت و صلح و عصر شکوفایی عقل و دانش بشری را برای انسان‏ها به ارمغان می‏آورد و برچیدن بساط استعمار و بردگی انسان‏ها و نفی هر گونه ستم و ستمگری و رهایی اجتماع از انواع فسادهای اخلاقی، ره آورد حاکمیت اوست. 

انتظار مهدی‏علیه السلام انتظاری است که تنها با فراهم شدن زمینه‏های شکوفایی آن، خواهد شکفت و آن زمانی است که همه انسان‏ها در طلب منجی­و­مصلح آخرالزمان باشند.او می‏آید­تا با همکاری و همیاری یارانش­علیه بدی‏ها قیام کند­نه اینکه تنها با معجزه­کار جهان را سامان دهد.

انتظار مهدی‏علیه السلام در منتظرانش شوق یاری و همراهی او را ایجاد می‏کند و به انسان هویت و حیات می‏بخشد و او را از پوچی و     بی هدفی نجات می‏دهد. 

انتظار در واقع عملی است، آن هم با فضیلت ترین عمل و ما به عنوان منتظر وظائفی برعهده داریم مثل شناخت هرچه بهتر امام، الگو پذیری از امام، یاد امام، امربه معروف و نهی از منکر، دستگیری از نیازمندان، شناساندن حضرت به دیگران.

 

ابعاد انتظار

انسان از زوایای مختلف دارای ابعاد گوناگون است: از سویی از بُعد نظری و عملی برخوردار است و از سوی دیگر دارای بُعد فردی و اجتماعی است و از زاویه‏ای دیگر در کنار بُعد جسمی، بُعد روحی و روانی دارد. بدون تردید در همه ابعاد یاد شده نیاز به چارچوبِ مشخصی است تا در قالب آن راه صحیح زندگی باز شود و مسیرهای انحرافی به روی آدمی بسته گردد. و آن راهِ درست همان مسیر انتظار است. انتظار موعود جهانی در همه ابعاد زندگی منتظر تأثیر می‏گذارد. در بعد فکری و نظری که زیر بنای اعمال و رفتار انسان است، باورهای اساسی حیات آدمی را در حصار خود حفظ می‏کند. به بیان دیگر انتظار صحیح می‏طلبد که منتظر، بنیان‏های اعتقادی و فکری خود را تقویت کند تا در دام مکتب‏های انحرافی گرفتار نشود و یا به خاطر طولانی شدن دوره غیبت امام عصرعلیه السلام به چاه یأس و ناامیدی سقوط نکند. امام باقرعلیه السلام فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد که امام ایشان غایب خواهد شد پس خوشا به حال آنان که در آن زمان، بر امرِ (ولایت) ما ثابت و استوار بمانند. [5] یعنی در دوره غیبت که دشمنان با انواع شبهه‏ها می‏کوشند تا اعتقادات درست شیعیان را از بین ببرند به برکت قرار گرفتن در سنگر انتظار مرزهای عقیدتی حفظ می‏شود.

در بُعد عملی، انتظار به همه اعمال و رفتار انسان جهت می‏دهد. منتظر باید در میدان عمل بکوشد تا زمینه‏های ظهور دولت حق فراهم گردد. بنابراین، منتظر در این بخش هم به ساختن خود و هم به سامان دادن جامعه همت می‏گمارد. در بُعد فردی هم به حیات روحی و روانی خود و کسب فضیلت‏های اخلاقی روی می‏آورد و هم به تقویتِ جنبه جسمی و بدنی می‏پردازد تا نیرویی کار آمد برای جبهه نور باشد. امام صادق‏علیه السلام فرمود:  ... کسی که دوست دارد از یاران قائم‏علیه السلام باشد پس منتظر باشد و در حال انتظار پرهیزگاری پیشه کند و به اخلاق نیکو آراسته گردد...[6]

ویژگی "انتظار" آن است که آدمی را از محدوده خود فراتر می‏برد و او را با تک تک افراد جامعه مرتبط می‏سازد. یعنی انتظار نه تنها در زندگی فردی منتظر مؤثر است که در حوزه رابطه فرد با جامعه نیز طرح و برنامه دارد و او را به تأثیر گذاری مثبت در جامعه وا می‏دارد و از آنجا که شرط ظهور دولت حق آمادگی جمعی است، هر کسی به اندازه توان خود برای اصلاح جامعه می‏کوشد و در برابر ناهنجاری‏های اجتماعی ساکت و بی تفاوت نمی‏ماند، چرا که منتظر مصلح جهانی در اندیشه و عمل، مسیر صلاح و راستی را طی می‏کند.

 

وظایف منتظران‏

در احادیث و روایات ائمه اطهار وظایف فراوانی برای منتظران ظهور بیان گردیده که برخی از وظائف عبارتند از:

1-    شناخت امام : پیمودن جاده انتظار بدون شناختن امامِ منتظَر ممکن نیست. استقامت و پایداری در وادی انتظار وابسته به درک صحیح از پیشوای موعود است. بنابراین علاوه بر شناخت امام به اسم و نسب،لازم است نسبت به جایگاه امام و رتبه و مقام او نیز آگاهی کافی بدست آورد. اگر معرفت امام برای منتظرِ حاصل شود، او از هم اکنون خود را در جبهه امام می‏بیند و احساس می‏کند که در خیمه امام و کنار او قرار گرفته است. بنابراین لحظه‏ای در تلاش برای تقویت جبهه امام خویش کوتاهی نمی‏کند. امام باقرعلیه السلام فرمود:  ...مَنْ ماتَ وَ هُوَ عارِفٌ لِاِمامِهِ لَمْ یضُرُّهُ، تَقَدَّمَ هذَا الْاَمْرِ اَوْتَأَخَّرَوَمَنْ ماتَ وَ هُوَ عارِفٌ لِاِمامِهِ کانَ کَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائمِ فِی فُسْطاطِهِ. [7] کسی که بمیرد در حالی که امام خود را شناخته باشد، جلو افتادن یا تأخیر امر (ظهور) به او زیان نمی‏رساند و کسی که بمیرد و حال آنکه امام خود را شناخته است مانند کسی است که در خیمه امام و همراه او بوده است. گفتنی است که این معرفت و شناخت چنان مهم است که در کلام معصومین‏علیهم السلام آمده است که برای بدست آوردن آن، لازم است از خداوند طلب یاری شود.

2-    الگوپذیری‏ : وقتی معرفت به امام و جلوه‏های زیبای رفتاری آن بزرگوار به دست آمد، سخن از پیروی و الگوگرفتن از آن مظهر کمالات به میان می‏آید. پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله فرمود: خوشاحال آنکه قائم خاندان مرا درک کند در حالی که پیش از دوران قیام، به او و امامان قبل از او اقتدا کرده و از دشمنان ایشان، اعلام بیزاری­کرده باشد.آنان دوستان­و­همراهان من وگرامی‏ترینِ­امت من،­در­نزد من هستند. [8]­به راستی آن کس که در تقوا، عبادت، ساده زیستی، سخاوت، صبر و همه فضائل اخلاقی دنباله رو امام و مراد خویش است چه رتبه بلندی نزد­آن رهبر الهی­خواهد داشت و­آنگاه­که به حضور مقدسش­بار یابد­چه­سربلند و سرافراز خواهد بود.

3-    یاد امام‏ : آنچه منتظران را در کسب معرفت امام و پیروی از آن بزرگوار یاری می‏دهد و پایداری در راه انتظار را به دنبال دارد؛ پیوستگی و ارتباط مداوم با آن طبیب جان‏ها است. به راستی وقتی آن امام مهربان امّت، همیشه و همه جا به حال شیعیان خود نظر دارد و لحظه‏ای آنها را از یاد نمی‏برد آیا رواست که دلدادگان روی او به دنیا وتعلّقات­آن سرگرم شوند­و از­آن عزیز، غافل و بی‏خبر بمانند؟ یا راه و رسم دوستی و محبّت آن است که در همه حال او را بر خود و دیگران مقدم بدارند. وقتی بر­سجاده دعا می‏نشینند از او آغاز نمایند و برای سلامتی و فرج آن­حضرت­دعا کنند­که­آن بزرگوار­خود ­فرمود: برای­تعجیل­فرج بسیار­دعا­کنید­که­فرج­شما­در همان است. [9]

4- وحدت و همدلی‏ : جمعیت منتظران باید طرح و برنامه‏ای داشته باشند که در راستای اهداف امام و حجت الهی باشد. به بیان دیگر اجتماع منتظر لازم است که تلاش و حرکت خود را در مسیر رضایت رهبر موعود قرار دهد. بنابراین جامعه منتظر بر آن است که عهد و پیمان خود با امام را به انجام رساند تا زمینه مناسب برای ظهور دولت مهدوی فراهم شود.امام عصرعلیه السلام دریکی از بیانات خود اینگونه بشارت داده است: اگر شیعیان ما-که­خداوندآنان را در راه اطاعتش یاری دهد- در وفای پیمانی­که از ایشان­گرفته شده، یکدل و مصمم باشند؛ البتّه نعمت دیدار، از آنان به تأخیر نمی‏افتد و سعادت ملاقات ما برای آنها با معرفت کامل و راستین نسبت به ما، تعجیل می‏گردد. [10]

 

آثار انتظار‏

انتظار، در منتظر غوغایی مبارک و حرکتی هدف دار پدید می‏آورد و هر چه منتظر، به حقیقت انتظار، نزدیک‏تر شود سرعت حرکت او به سوی مقصد بیشتر خواهد شد. در پرتو انتظار، آدمی از خود محوری رهایی می‏یابد و خود را جزئی از جامعه اسلامی می‏بیند؛بنابراین می‏کوشد تا جامعه را در حد توان خود به صلاح و درستی نزدیک کند و وقتی جامعه‏ای از عناصری این چنین با هویت تشکیل یابد، اجتماعی در جهت ترویج فضیلت‏ها پدید می‏آید و حرکت عمومی به سوی اقامه خوبی‏ها، شکل می‏گیرد و در چنین محیطی که محیط صلاح و سازندگی و فضای امیدبخشی و نشاط و عرصه تلاش و همیاری و همکاری است، زمینه رشد باورهای دینی و بینش عمیق مهدوی در افراد جامعه پدید می‏آید و منتظران، که به برکت انتظار، در فساد محیط حل نشده‏اند بلکه هویت دینی و مرزهای اعتقادی خود را حفظ کرده‏اند، در برابر سختی‏ها و مشکلات دوران انتظار بردباری می‏کنند و به امید تحقق وعده حتمی الهی بلاها را به جان می‏خرند و لحظه‏ای گرفتار سستی و یا ناامیدی نمی‏شوند. برخی از آثار انتظار به شرح ذیل می باشد:

-       خودسازی فردی: حکومت جهانی مهدی قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانی است که بتواند بار سنگین اصلاحات وسیعی را در جهان بدوش بکشند؛ و این در درجه اول محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فکری برای همکاری در پیاده کردن آن برنامه عظیم است؛تنگ نظری ها، کوته بینی­ها، کج فکری­ها، حسادت­ها، اختلافات کودکانه و نابخردانه، و بطور کلی هر گونه نفاق و پراکندگی با موقعیت منتظران واقعی سازگار نیست. انتظار یک مصلح جهانی به معنی آماده باش کامل فکری و اخلاقی، مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است. برای تحقق بخشیدن به چنین انتظاری به انسان­هایی بسیار بزرگ و مصمم و بسیار نیرومند و شکست ناپذیر، فوق العاده، پاک و بلندنظر، کاملاً آماده و دارای بینش عمیق لازم است؛ و خودسازی برای چنین هدفی مستلزم به کار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی و فکری و اجتماعی است؛ این است معنی انتظار واقعی!

-       خودیاری­های اجتماعی: منتظران راستین در عین حال، وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بکوشند؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینی که انتظارش را می کشند یک برنامه فردی نیست؛ برنامه ای است که تمام عناصر تحول باید در آن شرکت جوید؛ باید کار به صورت دسته جمعی و همگانی باشد؛ کوشش­ها و تلاش ها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگی باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانی باشد که انتظار آن را دارند. بنابراین منتظران واقعی علاوه بر این که به اصلاح خویش می کوشند، وظیفه خود می دانند که دیگران را نیز اصلاح کنند.

-       حل نشدن در فساد محیط: هنگامی که فساد فراگیر­می­شود و اکثریت و یا جمع کثیری را به آلودگی می­کشاند، گاهی افراد پاک در یک بن بست سخت روانی قرار می گیرند، بن بستی که از یأس از اصلاحات سرچشمه می­گیرد. تنها چیزی که که می­تواند در آنها روح امید بدمد و به مقاومت خویشتن داری دعوت کند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند، امید به اصلاح نهایی است؛ تنها در این صورت است که آنها دست از تلاش و کوشش برای حفظ پاکی خویش و حتی برای اصلاح دیگران بر نخواهند داشت.

 

حکومت جهانی حضرت مهدی"عج" در آیات ،احادیث و ادیان دیگر

مسلمانان‌ بر این‌ باورند که‌ اسلام‌، آخرین‌ حلقه‌ از سلسله‌ طولانی‌ نبوت‌ است‌ و از هر جهت‌ کامل‌ترین‌ و جامع‌ترین‌ دین‌ می‌باشد و تا روز قیامت‌ نیز بشر را از هر جهت‌ کفایت‌ خواهد کرد. روزی‌ فرا می رسید که‌ اسلام‌، تمامی‌ آدمیان‌ و پیروان‌­ادیان‌ را­پیرو و مطیع‌ خود خواهد­کرد­و بدین­ترتیب‌،­جهان‌ در­تسخیر آموزه‌های‌ بلند وآسمانی‌ اسلام‌ درخواهد آمد.

در منابع‌ روایی‌ اسلامی‌ ـ به‌ویژه‌ منابع‌ شیعی‌ ـ از خصوصیات‌ و اختیارات‌ و عملکردهایی‌ یاد شده‌ است‌ که‌ جملگی‌ آنها جز با تشکیل‌ حکومت‌ واحد جهانی‌ محقق‌ نخواهد شد؛ از جمله‌ گفته‌ شده‌ است‌ که‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) ظلم‌ و جور را برای‌ همیشه‌ برمی‌اندازد و عدالت‌ و دین‌ حق‌ را در سطح‌ جهان‌ برای‌ همیشه‌ مستقر می‌کند و نیز در برخی‌ روایات‌ از اختیارات‌ و قدرت‌ و امکانات‌ مطلق‌ و جهانی‌ امام‌ غایب‌ یاد شده‌ است‌ که‌ عملاً جز چیرگی‌ بر جهان‌ و تشکیل‌ حکومت‌ مقتدر جهانی‌ نخواهد بود.

الف- قرآن‌ مجید:

1- ونرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی‏الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین [11].

و ما اراده کرده ایم به­کسانی­که ضعیف و مظلوم شمرده شدند منت گذارده و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.

2- إنّ الدّین‌ عند الله الاءسلام‌. [12]

در حقیقت‌، دین‌ نزد خداوند، همان‌ اسلام‌ است‌.

3- و من‌ یبتغ‌ غیر الاءسلام‌ دیناً فلن‌ یقبل‌ منه‌. [13]

و هر که‌ جز اسلام‌، دینی‌ ] دیگر [ جوید، هرگز از وی‌ پذیرفته‌ نشود.

4- ألیوم‌ أکملت‌ لکم‌ دینکم‌. [14]

امروز دین‌ شما را برایتان‌ کامل‌ گردانیدم‌.

5- ما کان‌ محمّد أبا أحد من‌ رجالکم‌ و لکن‌ رسول‌ الله و خاتم‌ النّبیین‌. [15]

محمد، پدر هیچ‌ یک‌ از مردان‌ شما نیست‌؛ ولی‌ فرستاده‌ خدا و خاتم‌ پیامبران‌ است‌.

6- هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کلّه و لوکره المشرکون[16].

او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد؛ تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.

امام هفتم (ع) ذیل این آیه فرمودند: هنگام قیام مهدی(ع) است که اسلام را بر تمامی ادیان حاکم می گرداند.

امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود:  سوگند به خدا، هنوز تفسیر این آیه تحقق نیافته است. راوی پرسید: "فدایت شوم پس چه زمانی تحقق می‏یابد؟" امام فرمود: "وقتی با اراده خدا، قائم قیام کند"[17].

بنابراین، جهانی شدن اسلام و تشکیل حکومت واحد جهانی امام زمان(عج) با به کارگیری علوم و فنون نوین به انجام می‏رسد و تداوم آن با تدبیر، تدبر، دانش و بینش میسر خواهد شد.

7- ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أنّ الأرض یرثها عبادی الصالحون[18].

در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان شایسته‏ام وارث [حکومت] زمین خواهند شد.

8- وعد اللّه‏ الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الأرض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فأولئک هم الفاسقون[19].

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، وعده می‏دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد          ـ  همان‏گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید ـ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پا بر جا و ریشه‏دار خواهد ساخت؛ و ترس‏شان را به امنیت و آرامش مبدل می‏کند، آن چنان که تنها مرا می‏پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت، و کسانی که پس از آن کافر شوند فاسقند.

در واقع آیه مذکور بر این مسئله دلالت دارد که خداوند، جهان را با خاندان رسالت و امامت شروع کرد و با آنها نیز خاتمه می‏دهد؛­یعنی­جهان در آغاز در اختیار شایسته‏ترین بندگان خدا بود و در انتها هم در­ید قدرت صالحان روی زمین­خواهد بود[20].

 

ب- احادیث و روایات:

1- قال رسول الله: الائمّة‌ من‌ بعدی‌ إثنا عشر أوّلهم‌ أنت‌ یا علی و آخرهم‌ القائم‌ الّذی‌ یفتح‌ الله تعالی‌ ذکره‌ علی‌ یدیه‌ مشارق‌ الارض‌ و مغاربها [21].

پیشوایان‌ پس‌ از من‌ دوازده‌ نفرند؛ اولین‌ آنها تو هستی‌ ای‌ علی‌، و آخرین‌ آنها قائم‌ است‌؛ همو که‌ خداوند به‌ دست‌ او مشرقها و مغربها (کنایه‌ از تمامی‌ کره‌ زمین‌) را فتح‌ خواهد کرد.

2- قال رسول الله : یخرج فی آخر الزمان رجل من ولدی اسمه اسمی و کنیته ککنیتی یملأ الأرض عدلاً کما ملئت جورا، فذلک المهدی[22].

در آخرالزمان مردی از فرزندان من قیام می‏کند که اسم او همانند اسم من و کنیه‏اش مثل کنیه من است. زمین را از عدل پر سازد؛ چنان که از ظلم پر شده بود و او مهدی است[23].

3- قال رسول الله: المهدی منّی و هو أجلی الجبهه، أقنی الأنف، یملاء الأرض قسطا و عدلاً کما ملئت جورا و ظلما، یملک سبع سنین[24].

مهدی از من است، چهره‏ای نورانی دارد، و بینی‏ای خمیده. زمین را از قسط و عدل پر می‏سازد. چنان که از ظلم و جور پر شده بود.

4- عن أبی سعید الخدری قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم اُبشِّر کم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و زلزال، یملأ الأرض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً، یرضی عنه ساکن السماء و الأرض تمام الخبر[25].

ابی سعید خدری گوید: که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم فرمود: شما را به مهدی بشارت می دهم: که او هنگام اختلاف و تزلزل مردم در امت من مبعوث شود و زمین را از عدل و داد پر کند چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد، و اهل آسمان و زمین از وی خشنود و راضی شوند.

5- قال رسول الله : لولم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه‏ ذلک الیوم حتّی یبعث رجل منّی (أو من أهل بیتی)، یواطی‏ء اسمه اسمی[26].

اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خدای تعالی آن روز را چنان طولانی کند تا در آن روز مردی از من (یا اهل بیتم) قیام کند که اسم او اسم من است.

6- قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام : اذا قام قائم آل محمد علیه السلام جمع الله اهل المشرق و اهل المغرب فیجمعون کما یجتمع قزع الخریف فامّا الرفقا، فمن اهل الکوفه و امّا الا بدال فمن اهل الشام. [27]

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: زمان قیام (ظهور) قائم آل محمّد علیه السلام خداوند یارانش را از اهل مشرق و مغرب همچون گرد آمدن پاره های ابر در فصل پائیز جمع می کند. امّا رفقا و یاران نزدیک او(اکثراً) از اهل کوفه و گروهی از خوبان اهل شام می باشند.

7- عن الحسن علیه السلام: انَّ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم قال، ذکر کرباء یلقاء أهل بیته حتی یبعث الله رایة من المشرق سوداء من نصرها نصره الله و من خذلها خذله الله حتی­یأتی­رجلاً اسمه­کاسمی فیولّوه أمرهم فیؤیّده الله و ینصره[28].

امام حسن علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلّم بلا و گرفتاریهایی که خاندان عترت و طهارت بعد از او می بینند را ذکر نمود. سپس فرمود:( این بلا ها ادامه خواهد داشت) تا هنگامی که خداوند پرچمی را از مشرق زمین به رنگ سیاه می فرستد هر کس او را یاری کند خدا او را یاری خواهد نمود، و هر کس با او دشمنی کند خداوند او را ذلیل و خوار خواهد کرد،( اشاره به ظهور قائم آل محمد علیه السلام است) و با مردی(که صاحب پرچم است) روبرو می شوند اسم او اسم من است و از او پیروی می کنند سپس خداوند او را تأیید و یاری خواهد نمود.

8- عن عبدالله بن عمر قال: سمعت الحسین بن علی علیهما السلام یقول: لو لم یبقی من الدنیا الا یوم واحد لطوّل الله عزّوجل ذلک الیوم حتی یخرج رجل من ولدی یملاها عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً، کذلک سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم یقول[29].

عبدالله بن عمر می گوید: شنیدم از حسین بن علی علیه السلام می فرمود: اگر جز یک روز ازعمر دنیا نمانده باشد خداوند آن روز را چندان دراز گرداند، تا مردی از اولاد من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید، چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد، همچنین سخن را از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم شنیدم.

9- روی المفضّل بن عمر قال: سمعت أبا عبدالله علیه السلام یقول: ان قائمنا اذا قام أشرقت الارض بنور ربّها، و استغنی العباد عن ضوء الشمس، و ذهبت الظلمة، و یعمر الرجل فی ملکه حتی یولد له الف ذکر، لا تولد فیهم آنثی وتظهر الإرض کنوزها حتی تراها الناس علی وجهها، و یطلب الرجل منکم من یصلیه بماله، و یأخذ من زکاته، لا یوجود أحد یقبل منه ذلک، استغنی الناس بما رزقهم من فضله[30].

فضل بن عمر می گوید: شنیدم از امام صادق علیه السلام که می فرمود، به درستی که قائم ما هنگامی که قیام کند زمین به نور خداوند(توسط حضرت) روشن می شود و مردم از روشنی آفتاب مستغنی شوند، ظلمت و تاریک از بین خواهد رفت و مردم آن زمان عمر طولانی کنند، زمین گنجهای خود را ظاهری و آشکار می نماید و همه مردم آن را خواهند دید و طلب کنند مردی از شما در جستجوی کسی خواهد بود که به او زکات دهد اما کسی را نمی یابد و کسی نخواهد بود که این مال را از او بپذیرد. و مردم به آنچه خداوند متعال به آنان کرم و فضل نموده مستغنی خواهند بود.

10- قال موسی بن جعفر علیهما السلام: و أفضلُ العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج[31].

امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: بهترین عبادت بعد از معرفت(خداوند متعال) انتظار فرج(قائم آل محمد) است.

 

ج- ادیان :

در ادیان‌ مختلف‌ چنین‌ اعتقادی‌ به‌ نحو ملموس‌ و بارزی‌ تجلی‌ یافته‌ است‌ . این تعابیر و باورها‌ به‌ رغم‌ تفاوتهای‌ خاص‌ خود در تاکید بر ظهور یک‌ منجی‌ جهت‌ گشودن‌ راه‌ جدیدی‌ فراروی‌ انسان‌ در جهت‌ نیل‌ به‌ سعادت‌ ابدی، مشترک‌ هستند. از این‌ رو مهدویت‌ و منجی‌گرایی‌ دغدغه‌ تمامی‌ انسانها و در دورانهای‌ مختلف‌ تاریخی‌ بوده‌ است‌ و در روزگار ما نیز که‌ انسان‌ معاصر دچار بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ در عرصه‌ جهانی‌ است، این‌ مساله‌ حایز اهمیت‌ می‌باشد. 

زرتشتیان:

-         کتاب "جاماساب نامه" از زرتشت نقل می کند:

مردی بیرون آید از زمین تازیان... مردی بزرگ سر، و بزرگ تن، و بزرگ ساق، و بر آئین جدّ خویش و با سپاه بسیار، و روی به ایران نهد، وآبادانی کند و زمین را پرداد کند.

هندویان :

-         کتاب "باسک" :

دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخر زمان که پیشوای فرشتگان و پریان و آدمیان باشد; و راستی حق با او باشد، و آنچه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد، همه را به دست آورد، و از آسمان و زمین آنچه باشد خبرمی دهد، و از او بزرگتر کسی به دنیا نیاید!

عهد قدیم :

-         کتاب "مزامیر داود" مزمور 37 :

... زیرا که شریران منقطع خواهند شد، و امّا متوکّلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، هان، بعد از اندک مدتی شریر نخواهد بود، در مکانش تأمّل خواهی کرد و نخواهد بود; امّا حکیمان (صالحان) وارث زمین خواهند شد!

عهد جدید :

-         انجیل "متی" فصل 24 :

چون که برق از مشرق بیرون می آید و تا به مغرب ظاهر می گردد، آمدن فرزند انسان نیز چنین خواهد بود...

خواهند دید فرزند انسان را برابرهای آسمان که می آید با قدرت و جلال عظیم!

و فرشته های خود را (یاران خود را) خواهد فرستاد با صور بلند آواز. و آنان برگزیدگانشان را جمع خواهند نمود.

 

آیات قرآن کریم، احادیث و روایات فوق الذکر بر پنج نکته مهم تأکید دارند که عبارتند از:

1. استقرار حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) بر پایه عدل و قسط در سایه ایمان؛

2. حکومت جهانی ؛

3. تحقق یافتن گسترش جهانی اسلام توسط امام زمان(عج) ؛

4. طولانی بودن عمر حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)؛

  1. بهترین عبادتها بودن انتظار فرج.

برنامه های حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)

حکومت حضرت مهدی (عج) ، ثمره وحی الهی، بعثت انبیا و امامت اولیاست که عقل و فطرت اصیل انسانی بر آن صحه می‏گذارد. این حکومت، نوید دهنده جهانی شدن حکومت حضرت مهدی(عج) و عالی­ترین و کاملترین نوع حکومت است. حکومت جهانی قائم آل محمد(ص) بر مبنای ایمان ، یکتا پرستی و شناختن خدا و همچنین مبنای حکومت ،قرآن خواهد بود ، و ما مسلمین خوشحال هستیم که بر خلاف اینهمه‏ بدبینی‏هایی که در دنیای غرب برای بشریت به وجود آمده به آینده بشریت خوشبین هستیم. بر اساس روایات فراوانی که درباره دوران حکومت امام مهدی‏علیه السلام موجود است سه محور عمده برنامه‏های حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) عبارتند از: برنامه‏های فرهنگی، برنامه‏های اجتماعی و برنامه‏های اقتصادی. به بیان دیگر جامعه بشری که به خاطر دوری از تعالیم ناب قرآن و سیره پیشوایان دینی، به انحطاط فرهنگی گرفتار شده است لازم است در پرتو یک انقلاب فرهنگی بزرگ، به دامن قرآن و عترت بازگردانده شود. همچنین لزوم یک "برنامه جامع اجتماعی" به آن جهت است که زخم‏های گوناگون پیکر اجتماع، التیام گیرد و برنامه‏های صحیحی که ضامن حیات واقعی جامعه و برخورداری همگان از حقوق الهی و انسانی است به جای روش‏های ظالمانه که جامعه را به هرج و مرج و فساد و تباهی و از بین رفتن حقوق ضعیفان کشانیده است، قرار گرفته و اجرا گردد. برای فراهم شدن زمینه‏های تعالی فرهنگی و رشد اجتماعی، برنامه اقتصادی نیز ضرورت دارد تا ضمن آن از تمامی امکانات مادّی زمینی به شکل عادلانه و در بستر مناسب استفاده شود. به بیان دیگر اینکه با بهره‏گیری بهینه از مواهب طبیعی، رشد اقتصادی و تأمین معیشت برای همه طبقات و در همه محیطها امکان‏پذیر گردد. 

-      برنامه فرهنگی: در حکومت جهانی امام مهدی‏علیه السلام تمامی فعالیت‏های فرهنگی، در راستای رشد و تعالی علمی و عملی مردم می باشد و با جهل و نادانی در همه زمینه‏ها مقابله می شود. مهمترین محورهای جهاد فرهنگی در حکومت حقّ عبارتند از: احیاء کتاب و سنت ، گشترس معنویت و اخلاق در جامعه، نهضت علمی و مبارزه با بدعت ها.

-       برنامه اقتصادی: در حکومت حضرت مهدی‏علیه السلام برای اقتصاد جهان و مردم آن برنامه مطلوبی تدوین شده است که بر اساس آن اولاً امر تولید سامان می‏یابد و از منابع طبیعی و مواهب خدایی بهترین بهره برداری می‏شود و ثانیاً ثروت به دست آمده به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع می‏گردد. مهمترین محورهای برنامه اقتصادی ایشان عبارتست از: بهره­وری از منابع طبیعی، توزیع عادلانه ثروت، عمران و آبادانی.

-       برنامه اجتماعی: در حکومت دادگستر بزرگ عالم، برای سامان بخشی اجتماع، برنامه‏هایی بر اساس تعالیم قرآن و سنت اهل بیت‏علیهم السلام در نظر گرفته شده ، که به سبب اجرای آنها محیط زندگی، زمینه‏ای آماده برای رشد و تعالی افراد می باشد. در جهانی که تحت حاکمیت الهی است خوبی‏ها ترویج می‏گردد و از بدی‏ها نهی می‏شود و با بدکاران برخورد قانونی می‏شود و نیز حقوق اجتماعی افراد به مساوات پرداخت می‏شود و عدالت اجتماعی به معنی واقعی آن پیاده می‏گردد. مهمترین محورهای برنامه اجتماعی ایشان به طور مختصر عبارتست از: احیاء و گسترش امر به معروف و نهی ازمنکر، مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی، اجرای حدود الهی.

 

ساختار نظام حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)

تحقق ایده جهانی شدن اسلام بر اساس حکومت حضرت مهدی (عج) و بر پایه مبانی فکری و فلسفی، منوط به ارکان و ساختاری مناسب است که برخی از آنها عبارتند از:

- حاکمیت خداوند: حاکمیت بر جهان هستی، تنها از آن خداوند متعال قادر و تواناست ، در واقع، اراده الهی بر سراسر گیتی حاکم، و ادامه حیات جهان هستی به مدد و فیض او وابسته است. به بیان دیگر، جهان و تمامی ارکان و عناصرش در ید قدرت لایزال الهی قرار دارد و هم اوست که انسان را بر سرنوشت خویش حاکم کرده و اداره جامعه بشری رابه وی سپرده است.

- امامت و رهبری: مهم‏ترین ویژگی امامت و رهبری در ساختار حکومت حضرت مهدی(عج)، برگزیده الهی بودن است. به علاوه، امامت و رهبری از ویژگیهایی برخوردار است که برخی از این ویژگی­ها عبارتند از: آگاهی فوق العاده وسیع و بینشی ژرف و عمیق، شهامت و بلند نظری و همت فوق العاده، پاکی و تقوا و درستکار، نگریستن به همه ابعاد زندگی،مرکز وحدت و یک‏پارچگی، رهبری معنوی و سیاسی، هسته مرکزی نظم اجتماعی، اسوه فردی و جمعی.

- امت واحده: انسانها در حکومت حضرت مهدی(عج)، در دوران بلوغ و شکوفایی عقلی و معنوی قرار دارند، و به مرحله والای تعالی رسیده‏اند، و بالفعل از ارزشهای واقعی انسانی برخور دارند. حکومت جهانی حضرت مهدی موعمود، جامعه‏ای همگون و متکامل است، و در آن، استعدادها و ارزشهای انسانی شکوفا می‏گردد. نیازهای اساسی فطری برآورده می‏شود، از همه ابزارها برای تحقق صلح و عدالت بهره می‏گیرند.

 

دستاوردهای حکومت جهانی‏ حضرت مهدی(عج)

دستاوردهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) با هیچ نظام و حکومتی قابل مقایسه نیست. در این حکومت، جهانی بر پایه عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت، معنویت، عقلانیت، انسانیت، امنیت کامل، آزادی، عدم وجود فساد و فحشاء، تنفر از دروغ و ... شکل می‏گیرد، جهانی به وجود خواهد آمد خالی از تبعیضها و اختلاف­های طبقاتی و صف بندی­های مفسده آفرین­؛ جهانی خالی از جدائی­ها و پراکندگی­ها؛ جهانی خالی از جنگ و خونریزی و تجاوز، جهانی خالی از ناله­های محرومان و از این رو، جامعه‏ای است کامل و متعالی. برخی از این ویژگیها را مرور می‏کنیم:

-  عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت: جهان‌ بشری‌ که‌ از بحران‌ها ضربه‌های‌ فراوان‌ خورده‌ است‌ در مسیر جهانی‌ شدن‌ به‌ سمت‌ مخالف‌ تحقق‌ سعادت‌ بشری‌ سیر می‌کند، حال‌ آن‌ که‌ بشریت‌ آرزویش‌ عدالت‌ است‌ که‌ از درد فراقش‌ همواره‌ به‌ خود پیچیده‌ است‌. درخت‌ صبر و تحمل‌ بشریت‌ در این‌ راستا آن‌ زمان‌ که‌ امام‌ منتظر پرچم‌ عدالتش‌ را بر سر ظلم‌ و ستم‌ می‌کوبد به‌ بار خواهد نشست‌.عدالت اجتماعی در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)، فراگیر، گسترده و عمیق است. با اجرای عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت، ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی که از تنازع و کشمکش بر سر انداختن ثروت­ها و استثمار طبقات ضعیف، و حیله و تزویر و انواع تقلبها و دروغ و خیانت و جنایت به خاطر درآمد بیشتر از هر راه با هر وسیله، سرچشمه می­گیرد، برچیده می­شود. و به این جهت، جهانی شدن اسلامی، به تاریخ سراسر ظلم و جور جهان پایان می‏دهد، به ریشه‏کنی ستم­ها و تبعیض­ها از جامعه بشری می‏پردازد و یک نظام اجتماعی برپایه مساوات و برابری را حکمفرما می‏کند.

-  رشد و پیشرفت برق آسای علوم: در پرتو ارشاد و هدایت حضرت مهدی(عج) و در زیردست عنایت او مغزها در مسیر کمال به حرکت در می­آیند و اندیشه­ها شکوفا می­گردد ، اطلاعات و صنعت به آخرین درجه تکامل خود می‏رسد؛ به بیان دیگر، در این دوران، هم توسعه علمی و هم توسعه اقتصادی به صورت همه جانبه اتفاق می‏افتد. از این رو، تمام علوم برای دست‏یابی به حداکثر پیشرفت و تولیدات به کار می‏افتد. در دوران حکومت حضرت مهدی‏علیه السلام، اسرار علمی فراوان در علوم اسلامی و انسانی اشکار می‏شود و دانش بشری به گونه‏ای غیر قابل تصور توسعه می‏یابد.

-  معنویت: در عصر مصلح بزرگ جهان، آموزش­های اخلاقی با وسایل ارتباط جمعی فوق العاده پیشرفته، آنچنان وسعت می­گیرد که اکثریت قاطع مردم جهان را برای یک زندگی صحیح انسانی و آمیخته با پاکی و عدالت اجتماعی آماده ساخته و به بیان دیگر معنویت در حکومت جهانی آخرالزمان (عج) در حد اعلی است.

-   امنیت عمومی و آسایش کامل: در حاکمیت امام مهدی‏علیه السلام که دوران فراگیری همه خوبی‏ها در همه عرصه‏های زندگی است، امنیت که از بزرگترین نعمت‏های الهی و از عالی‏ترین آرزوهای انسان است، به دست می‏آید. وقتی مردم از عقیده و مرامی واحد پیروی کنند و در روابط اجتماعی خود به اصول بلند اخلاقی پای بند باشند و عدالت در تمام مویرگهای حیات فردی و جمعی بشر جاری گردد، بهانه‏ای برای ناامنی و ترس در هیچ بخشی از زندگی باقی نمی‏ماند. در یک حکومت ایده‏آل، امنیت شرط توسعه و لازمه پرداختن به معنویت است.

-  ریشه کن شدن فقر: در زمان حاکمیت حضرت مهدی(عج) روابط اقتصادی بر اساس برادری و برابری شکل می‏گیرد و اصل سودجوئی و منفعت‏طلبی شخصی، جای خود را به حسّ دلسوزی و غمخواری و مواسات با برادران دینی می‏دهد و در این حال همه به یکدیگر به عنوان اعضای یک خانواده نگاه می‏کنند و بنابراین همه، دیگران را از خود می‏دانند و بوی یگانگی و یکرنگی در همه جا به مشام می‏رسد.

-  خیر و برکت زیاد: از دستاوردهای بزرگ حکومت قائم آل محمدصلی الله علیه وآله خیر و برکت فراوان و بی سابقه است. در بهار دولت او همه جا سبز و خرم گشته و نشاط و حیات می‏یابد. آسمان می‏بارد و زمین می‏رویاند و برکات الهی سرشار و بی‏شمار می‏گردد.

-  اتحاد و همدلی: در آن زمان دیگر بهانه‏ای برای کینه توزی نیست زیرا که روزگار عدل و دادگری است و حقی از کسی ضایع نمی‏شود و روزگار خردورزی و تعقّل است نه عقل ستیزی و شهوت پرستی. بنابراین زمینه‏ای برای دشمنی و کینه‏جویی باقی نمی‏ماند و از این رو دل‏های مردم که تا پیش از این، پراکنده و دور از هم بود، انس و الفت می‏یابد و همگان­به برادری­و اُخوّت قرآنی باز می‏گردند و چونان برادران با یکدیگر همدل و مهربان می‏شوند.

-  سلامت جسمی و روحی: در دولت کریمه مهدوی که روزگار عدالت گستری و حکومت فضیلت‏ها و زیبایی‏هاست و روابط بر اساس برادری و برابری شکل می‏گیرد، بیماری‏های جسمی و روانی انسان از بین می‏رود و قوای بدنی و روحی انسان به طور شگفت انگیزی قوی و نیرومند می‏گردد.

 

قلمرو حکومت حضرت مهدی (عج)

حکومت حضرت مهدی‏علیه­السلام حکومتی­جهانی است زیرا­که او­موعود همه بشریت و تحقق بخش­آرزوهای همه انسان‏هاست. بنابراین آنچه از زیبایی‏ها و خوبی‏ها در سایه حکومت او به وجود آید سراسر زمین را فرا خواهد گرفت.

 

 

نتیجه گیری

1-      مهدویت از مباحث مهم روزگار ما می باشد. اعتقاد به ظهور منجی و مهدویت در یک معنای عام، یک باور دینی در بین همه انسان‏هاست.مهدویت یک فلسفه بزرگ جهانی است، چون اسلام دین جهانی است، چون تشیع به معنی واقعی­اش یک امر جهانی است.

2-     "انتظار" امری فطری است و برای همگان درهر قوم و آیینی که باشند وجود دارد اما انتظارهای معمولی که در جریان زندگی افراد و حتی جامعه‏ها وجود دارد هر اندازه بزرگ و با اهمیت باشد در مقایسه با انتظار موعود جهانی، کوچک و بی مقدار است.

3-     انسان از زوایای مختلف دارای ابعاد گوناگون است: از سویی از بُعد نظری و عملی برخوردار و از سوی دیگر دارای بُعد فردی و اجتماعی و از زاویه‏ای دیگر در کنار بُعد جسمی، بُعد روحی و روانی دارد. بدون تردید در همه ابعاد یاد شده نیاز به چارچوبِ مشخصی است تا در قالب آن راه صحیح زندگی باز شود و مسیرهای انحرافی به روی آدمی بسته گردد. و آن راهِ درست همان مسیر انتظار است. انتظار موعود جهانی در همه ابعاد زندگی منتظر تأثیر می‏گذارد.

4-     انتظار، در منتظر غوغایی مبارک و حرکتی هدف دار پدید می‏آورد و هر چه منتظر، به حقیقت انتظار، نزدیک‏تر شود سرعت حرکت او به سوی مقصد بیشتر خواهد شد.

5-     همه‌ مسلمانان‌ بر این‌ باورند که‌ اسلام‌، آخرین‌ حلقه‌ از سلسله‌ طولانی‌ نبوت‌ است‌ و از هر جهت‌ کامل‌ترین‌ و جامع‌ترین‌ دین‌ می‌باشد و تا روز قیامت‌ نیز بشر را از هر جهت‌ کفایت‌ خواهد کرد. روزی‌ فرا خواهد رسید که‌ اسلام‌، تمامی‌ آدمیان‌ و پیروان‌ ادیان‌ را پیرو و مطیع‌ خود خواهد کرد و بدین‌ ترتیب‌، جهان‌ در تسخیر آموزه‌های‌ بلند و آسمانی‌ اسلام‌ درخواهد آمد.

6-      حکومت جهانی مهدی(عج)، خط بطلانی بر انواع گوناگون حکومت‏ها، نظریات، برنامه‏ها و طرح‏های ارائه شده در عرصه جهانی است.

7-     در منابع‌ شیعی‌از خصوصیات‌ و اختیارات‌ و عملکردهایی‌ یاد شده‌ است‌ که‌ جملگی‌ آنها جز با تشکیل‌ حکومت‌ واحد جهانی‌ محقق‌ نخواهد شد؛ از جمله‌ گفته‌ شده‌ است‌ که‌ امام‌ مهدی‌(ع‌) ظلم‌ و جور را برای‌ همیشه‌ برمی‌اندازد و عدالت‌ و دین‌ حق‌ را در سطح‌ جهان‌ برای‌ همیشه‌ مستقر می‌کند و نیز در برخی‌ روایات‌ از اختیارات‌ و قدرت‌ و امکانات‌ مطلق‌ و جهانی‌ امام‌ غایب‌ یاد شده‌ است‌ که‌ عملاً جز چیرگی‌ بر جهان‌ و تشکیل‌ حکومت‌ مقتدر جهانی‌ نخواهد بود.

8-     شیعه نیز با ارائه نظریه "حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)"در طول قرن‏ها و سال‏های متمادی، داعیه دار اصلی جهان شمولی در عرصه‏های فرهنگی، سیاسی و... بوده است. تصویر "حکومت جهانی مهدوی"، به روشنی و با ذکر تمامی خصوصیات و ویژگی‏های مثبت آن، چندین قرن پیش، از سوی پیشوایان معصوم شیعه، بیان شده است.

9-     در نگرش اسلامی، سرانجام تاریخ بشری، تحقق وعده الهی، حاکمیت حق و مدینه فاضله اسلامی است. چنین مدینه‏ای، یک سنت الهی می‏باشد و عصر مهدوی، تعلق به قوم، قبیله و نژاد خاصی ندارد و این تدبیر الهی، برای همه انسان‏هاست. مهدویت اسلامی، بر فطرت بشری تأکید می‏کند. انسان‏ها فطرتاً هویت الهی دارند. از این رو، طالب جامعه‏ای جهانی و عادلانه‏اند.

10-   در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در همه عرصه­های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحول صورت می­گیرد و بهترین وضعیت ممکن برای عالم هستی به وجود می­آید به گونه ای که ساکنان زمین و آسمان خشنود و راضی خواهند بود.

11-  دستاوردهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) با هیچ نظام و حکومتی قابل مقایسه نیست. در حکومت قائم آل محمد(ص) ، جهانی بر پایه عدالت اجتماعی و تقسیم عادلانه ثروت، معنویت، عقلانیت، انسانیت، امنیت عمومی و آسایش کامل ، آزادی، عدم وجود فساد و فحشاء، تنفر از دروغ و تهمت زدن و ... شکل می‏گیرد.

12-  حکومت حضرت مهدی(عج)، حکومتی جهانی است. حکومتی نیست که در یک گوشه‏ای از زمین برقرار شود. حکومتی است جهانی که همه جهان را فرا می گیرد و همه را تحت اختیار خود قرار می‏دهد.

 

 

 

 

"اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة تعز بها الاسلام و اهله"

"پروردگارا ما آرزو می‏کنیم و از تو می‏خواهیم زندگی در پرتوی یک دولت‏بزرگواری را که"

"تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله"

" که در آنجا اسلام حقیقی را با اهل اسلام عزت خواهی بخشید و نفاقها و دو رویی ها را از بین خواهی برد و ذلیل خواهی کرد .

" و تجعلنا فیها من‏ الدعاش الی طاعتک و القادش الی سبیلک "

" این افتخار را به ما می‏دهی که‏ ما در آن دوره دعوت کننده دیگران به طاعت تو باشیم ، راهنما و قائد و پیشروی دیگران در راه تو باشیم "

 

خدایا ما را از کسانی قرار بده که در دنیا و آخرت مشمول رحمت و عنایت تو باشیم . خدایا تو را به ذات مقدست و به حقیقت اولیاء کرامت قسم می‏دهیم که‏ ما را از کسانی قرار بده که شایسته این آرزوی بزرگ بوده باشیم .

 

 

 

 

 

 

منابع و ماخذ:

1-       قرآن کریم

2-       زنگانه یوسف. روانفر سیدامید، "حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) از دیدگاه آیات قرآن و احادیث و روایات ائمه معصومین علیهم السلام"،­سومین همایش بین المللی دکترین مهدویت، شهریورماه 1386.

3-       شهید استاد مطهری مرتضی،"سیری­در ائمه اطهار علیهم السلام"، چاپ دهم، 1373، انتشارات صدرا.

4-       آیت الله العظمی مکارم شیرازی،"حکومت جهانی مهدی(عج)، چاپ چهارم،1386،انتشارات نسل جوان.

5-       شیرودی مرتضی، جهانی شدن موعود اسلامی، ماهنامه موعود، شماره 45، 1383.

6-     جزوه دوره آموزشی مجازی " رایحه انتظار دوره 45 " ، مرکز تخصصی مهدویت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، بهار 1387.



1. بحارالانوار، ج 51، ح 7، ص 160.

2. همان، ج 2، ص 100.

3. بحارالانوار، ج 52، ص 122.

4. غیبت‏نعمانى، باب 13، ح 46، ص 252.

5. کمال‏الدین، ج 1، ح 15، ص 602.

6. غیبت‏نعمانى، باب 11، ح 16، ص 200.

7. اصول کافى 1 / باب 84، ح 5، ص 433.

8. کمال‏الدین، ج 1، باب 25، ح 3، ص 535.

9. کمال‏الدین، ج 2، باب 45، ح 4، ص 237.

10. احتجاج، ج 2، ش 360، ص 600.

11. سوره قصص ، آیه 5 .

12. سوره‌ آل‌ عمران‌ ، آیه‌ 19.

13. سوره آل عمران ، آیه‌ 85.

14. سوره‌ مائده‌ ، آیه‌ 3.

15. سوره‌ احزاب ،‌ آیه‌ 40.

16. سوره توبه ، آیه 33.

17. عبد على بن جمعه العروسى الحویزى (الشیخ الحویزى) تفسیر نورالثقلین، ج 3 (قم: علمیه،بى‏تا) ص 507.

18. سوره انبیا ، آیه 105.                                                               

19. سوره نور ، آیه 55.

20. جمعى از سخنرانان، گفتمان مهدویت (سخنرانى گفتمان اول و دوم) (قم: بوستان کتاب، 1381) ، ص 38. (سخنرانى آیت‏الله معرفت).

21. شیخ‌ صدوق‌، عیون‌ اخبارالرضا، ج‌1، ص‌68، ح‌36.

22. سبط این جوزى، تذکرة خواص الامه(لبنان: مؤسسه اهل البیت(ع)، 1406) ص 377.

23. جمعى از سخنرانان، گفتمان مهدویت (سخنرانى گفتمان اول و دوم) (قم: بوستان کتاب، 1381) ، ص 89.(سخنرانى علامه عسگرى).

24. یحیى بن الحسن بن الحسین الاسدى الربعى الحلى (ابن بطریق) العمده (قم: مؤسسه الامام الصادق (ع)، 1412) ص 433.

25. الف) ینابیع المودة،ص431. ب) اثبات الهدى، ج7،ص8.

26. الربعى الحلى (ابن بطریق) همان، ص 434.

27. کشف الغمة، ج3،ص381.

28. الملاحم و الفتن، ص54.

29. بحارالانوار ، ج 51 ص 133.

30. بحار الانوار، ج52،ص337. کشف الغمة،ج3،ص362.

31. تحف العقول، ص425.

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب