یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
گردشگری و عوامل موثر بر توسعه آن در منطقه علی آبادکتول نویسنده: یوسف زنگانه - ۱۳٩۳/۳/۱٥

گردشگری و عوامل موثر بر توسعه آن در منطقه علی آبادکتول

یوسف زنگانه، کارشناس ارشد مدیریت دولتی و کارشناس امور اداری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، yzanganeh@yahoo.com

 مقدمه

دنیای امروز، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است. در سالیان اخیر  بدلیل اهمیت گردشگری از آن بعنوان یک صنعت نامبرده می شود و این صنعت به اندازه­ای درآمدزا و پرسود بوده، به طوری که در بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می دانند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، یعنی در آنجا که شکل های دیگر اقتصادی مثل تولید یا استخراج از نظر اقتصادی به صرفه نیست یا نقش چندان مهمی در صحنه تجارت و بازرگانی ندارند، به توسعه صنعت گردشگری توجه زیادی می شود. صنعت گردشگری، سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودرسازی می باشد. به همین دلیل در دهه های اخیر بسیاری از دولت ها و صاحبنظران با حساسیت بیشتری به گسترش این صنعت روی آورده اند و در تلاش هستند سهم بیشتری از بازار جهانی این صنعت را برای جوامع خود به ارمغان ببرند. گردشگری در چند دهه اخیر به یکی از مهمترین بخش های فعالیت اقتصادی کشور ها تبدیل شده است. 

کشورمان ایران به عنوان یکی از کشورهای مستعد در زمینه صنعت گردشگری مورد توجه گردشگران سایر کشورها می باشد و در زمینه سرمایه گذاری نیز صاحبان سرمایه و سرمایه گذاران بین المللی در این صنعت نیز توجه ویژه ای به ایران دارند ولی چرا رشد این صنعت در کشورمان بسیار کند و نامحسوس است. یکی از علل آن ضعف مدیریت کلان، قوانین و دولتی بودن دیدگاه مدیران در تمام سطوح در این صنعت میباشد که میتوان با اصلاح سیستم مدیریت و با استراتژیک خاصی زمینه های رشد و شکوفائی این صنعت مولد را ایجاد کرد.

توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل موثری در مقابله با فقر بوده و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می شود .

در فرهنگ اسلامی، سیاحت به عنوان سیر آفاق در برابر سیر انفس مورد توجه قرار گرفته است. اسلام به انسان و نیازهای او نگاه ویژه ای دارد و آنچه را که به واقع زندگی را لذت بخش و آسان می کند و در جسم و روح و روان انسان موثر است، به رسمیت می شناسد. اگر بخواهیم صنعت گردشگری برای منطقه منبع درآمد خوبی داشته باشد، باید ارگان های مختلف حمایت لازم را جهت توسعه صنعت گردشگری به عمل آورند و برای امنیت گردشگران و تبلیغات صحیح اهمیت زیادی قائل شوند.


عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری

عواملی که بر رشد و توسعه گردشگری در منطقه موثر می باشند عبارتند از:

1-       تبلیغات و اطلاع رسانی

2-       گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و ...

3-       ایجاد امنیت برای گردشگرها

4-       مشارکت و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی در امور مرتبط به گردشگری

5-       فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و ... برای گردشگران

 

تبلیغات و اطلاع رسانی

ارائه تبلیغات به منظور به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی در توسعه صنعت گردشگری بسیار مؤثر خواهد بود. اطلاع رسانی به مردم و تبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با صنعت گردشگری در توسعه این صنعت مؤثر بوده و با بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح، موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری می گردد. اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح از طریق صدا و سیما و مطبوعات به جهت نقش آنها در شناسایی مناطق و مراکز توریستی استان و معرفی این مراکز به مردم، در بالا بردن سطح آگاهی های مردم مؤثر است. همچنین برپایی کنفرانس ها و نمایشگاه ها، جشنوارهای فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و مسابقات برای جذب گردشگر و هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مختلف و همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های داخلی بسیار مهم می باشند. اطلاع رسانی خوب جهت شناساندن جاذبه ها به افراد نقش اساسی دارد اما این که اطلاع رسانی به چه نحوی صورت می گیرد مهم است بیشتر مکان ها در داخل کشور حتی برای افراد بومی ناشناخته است. که به نحوی در آن سهیم هستند و هماهنگی فقط از طریق مشارکت تمامی نهادها و ارگانها میسر است. امید است با سیاست گذاری مناسب و بر طرف کردن چالشهای این صنعت زمینه را بریا جذب گردشگر و رشد این صنعت فراهم آوریم.

 

گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و ...

شاید یکی از تسهیلات مهم برای گردشگران، آسانی ورود به یک منطقه باشد تعداد و موقعیت مکانی فرودگاه‌ها، بندرها و توسعه جاده‌ها و دیگر شبکه‌های حمل و نقل از اهمیت اساسی برخوردار است. گسترش حمل و نقل تأثیر مثبتی بر روی توسعه و رشد صنعت گردشگری می گذارد گسترش حمل و نقل هوایی، جاده ای و ریلی و دریایی ، یا در صورت امکان از طریق رودخانه ها یا راههای آبی برای گردش به منطقه بسیار حائز اهمیت است.

 

ایجاد امنیت برای گردشگرها

امنیت یکی ازاجزای کلیدی در گردشگری است و باید تلاش شود تا امنیت لازم درمحیط فراهم شود زیرا یکی از مهمترین عواملی که باعث افول صنعت گردشگری می شود، فقدان امنیت است . به عبارت دیگر با گسترش نا امنی در ابعاد جانی و مالی، میزان تمایل و رغبت گردشگرها ، به صورت تصاعدی کاهش می یابد. مهمترین گام در بهبود صنعت گردشگری برقراری و تضمین امنیت فراگیر است. به منظور تحقق این هدف باید پس از برقراری امنیت کامل با به کارگیری وسایل ارتباطی و رسانه ها ، وجود امنیت کامل در منطقه را به اطلاع گردشگران رساند تا تصویر نادرست فقدان امنیت در منظقه، مانع از رشد و توسعه صنعت گردشگری نشود. ایجاد امنیت باعث رشد و توسعه گردشگری می شود تلاش در جهت ایجاد امنیت موجب افزایش گردشگر به منطقه و رونق و توسعه گردشگری ، افزایش درآمد و ایجاد ثبات می گردد.

 

مشارکت و همکاری سازمان های دولتی و خصوصی در امور مرتبط به گردشگری

هماهنگی سازمان های مرتبط به امر گردشگری مؤثر می باشد. وجود مراکز مختلف تصمیم گیری در صنعت گردشگری موجب می شود که نتوان تصمیم گیری منسجمی برای صنعت گردشگری اعمال کرد. از آنجایی که همه سازمان های دولتی و خصوصی در جهت رشد این صنعت دخیل می باشند بنابراین ضروری است هماهنگی لازم بین آنها بیشتر و بهتر باشد. اگر قرار باشد منطقه شاهد رشد و توسعه گردشگری باشد باید سطوح مختلف اجرایی و نیز سازمان های ذیربط دولتی و خصوصی در تمام سطوح با هم همکاری و مشارکت داشته باشند. مشارکت و همکاری در زمینه مدیریت، برنامه ریزی، بازاریابی و تأمین پول برای شرکت هایی که در زمینه جهانگردی فعالیت می کنند، راه را برای همکاری یا مشارکت بین دو بخش خصوصی و دولتی باز می کند.

 

فراهم آوردن امکانات رفاهی مانند هتل، رستوران و ... برای گردشگران

وجود امکانات رفاهی یکی دیگر از اجزای کلیدی در گردشگری است و باید تلاش شود تا فراهم نمودن امکانات رفاهی استاندارد زمینه جذب و افزایش گردشگر را فراهم نماییم. به عبارت دیگر با گسترش امکانات رفاهی از قبیل هتل، رستوران، متل، مسافرخانه و مهمانپذیر، مجتمع های توریستی، اردوگاه های گردشگری، بنگالو، شاله، پانسیون، ویلاهای خصوصی، اقامتگاه های آزاد و ... و ارتقاء کیفی تاسیسات رفاهی، تفریحی و ورزشی، میزان تمایل و رغبت گردشگرها، به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

 

نتیجه گیری

امروزه گردشگری به عنوان پدیده ای اجتماعی اثرات بسیاری در جوامع مقصد به جای می گذارد. صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می شود. به رغم اینکه کشورمان جزء ده  کشور برتر جهان از نظر وجود اماکن تاریخی و باستانی و توریستی است اما از نظر درآمد گردشگری برای کشورمان جایگاه مناسبی نداریم و این نشان دهنده ضعف سیستم های مرتبط با گردشگری می باشد.

انجام تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی صحیح، تسهیل فعالیت‌های پولی و بانکی در بخش گردشگری، توسعه حمل و نقل و تقویت بخش خصوصی و شرکت های فعال گردشگری، افزایش هتل‌های استاندارد، حمایت و فعالیت دفاتر گردشگری، آموزش کارکنان حرفه‌ای، متخصص و علاقه‌مند، نحوه استفاده از افراد با تجربه و … بخشی از دغدغه‌های گردشگری کشور می‌تواند باشد. باید بر روی توانایی‌های بخش خصوصی که از مهمترین ارکان پیشرفت گردشگری هستند به طور جدی حساب باز کنیم و همچنین با بهبود قوانین و مقررات راه را برای رشد و شکوفایی گردشگری در منطقه باز نماییم.

در نهایت توسعه صنعت گردشگری موجب شکوفائی اقتصادی، کاهش بیکاری و اشتغال زائی خواهد شد و در مجموع توسعه پایدار در صنعت گردشگری اثرات اش را در تمام بخش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به سرعت نشان خواهد داد.

 

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب