یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
راه حل های عملی برای ترافیک شهرهای بزرگ نویسنده: یوسف زنگانه - ۱۳٩٢/٤/۱٠

گزارش موسسه حمل و نقل همچنین می افزاید: «در بیشتر ساعات روز، ترافیک سنگینی در شهرها وجود دارد و این مسئله باعث تاخیر در سفرهای درون شهری می شود.»
پژوهشگران با استناد به اطلاعات مربوط به سالهای ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ وضعیت بدتر ترافیک را در ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که تعداد شهرهایی که در آنها هر مسافر شهری بیش از ۲۰ ساعت در ترافیک گرفتار می شود از ۵ شهر در سال ۱۹۸۲ به ۵۱ شهر در ۲۰۰۳ رسیده است. از جمله شهرهایی که در این سال به فهرست پیوسته اند، می توان به چارلستون در کارولینای جنوبی، نیوهیون درکانتیکات، سالت لیک سیتی و سینسیناتی اشاره کرد.


مسافران شهری در سال ۱۹۸۲ به طور متوسط با ۱۶ ساعت تاخیر در سال مواجه بودند، در حالی که این تاخیر در ۲۰۰۳ به ۴۷ ساعت رسید.
بنا به گزارش سالانه موسسه فوق الذکر ، با وجود رشد بسیار کند اقتصاد در دو سال گذشته، ترافیک باعث ۷/۳ میلیارد ساعت تاخیر در سفرهای شهری و به هدر رفتن ۳/۲ میلیارد گالن سوخت شده است. این ارقام در سال ۲۰۰۲ معادل ۷۹ میلیون ساعت و ۶۹ میلیون گالن بوده است. ضرری که ترافیک در ۸۵ ناحیه شهری در ایالات متحده به وجود می آورد جمعا ۱/۶۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود.
یکی از محققان این گزارش می گوید: «در حالی که شاهد رشد اقتصادی نسبتا کندی هستیم، اما میزان ترافیک افزایش پیدا کرده است. وضعیت حتی در شهرهای کوچکتر نیز بدتر شده است و اگر قیمت کنونی سوخت را در نظر بگیریم به رقمی معادل ۶۵ میلیارد دلار خواهیم رسید.»
آلن پیسارسکی، نویسنده مقاله رفت و آمد شهری در آمریکا می گوید که ترافیک در بعضی از شهرهای مورد مطالعه بیشتر شده است اما وی دلیل این مسئله را اقتصاد ضعیف می داند. او اظهار می دارد: «البته من امیدوارم این مسئله راه  حل دیگری نیز داشته باشد اما به نظر می رسد پیام بزرگ این معضل این است که باید همه را بیکار کنیم تا مشکل ترافیک حل شود.»
مدیریت ترافیک
پروژه های عظیم حمل و نقل که می توانند باعث کاهش ترافیک شوند حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می برند تا به بهره برداری برسند. بنابراین شهرها باید روش متعادل تری را در پیش بگیرند. به این معنی که ضمن طراحی پروژه های بزرگ و دراز مدت باید اقدامات سریعی نیز برای کاهش ترافیک انجام شود و این مسئله با مدیریت بهتر ترافیک صورت می گیرد.
بنا به آمار همین گزارش، با شیوه های مدیریت ترافیک در سال ۲۰۰۳ از هدر رفتن ۳۳۶ میلیارد ساعت و ۶/۵ میلیارد دلار جلوگیری شد. از جمله این شیوه ها می توان به ورودی های ویژه بزرگراه ها برای کنترل حجم ترافیک ورودی به بزرگراه ها، علائم راهنمایی، آرام کردن بار ترافیکی و کاهش میزان برخوردها و برنامه های مدیریت تصادفات مربوط به ترافیک اشاره کرد. (مدیریتی که عمدتا مربوط به مدیریت مشکلات ناشی از اتفاقات و تصادفات ترافیک های سنگین و خرابی جاده و نقص خودروها می شود.)
شهر سیاتل در ایالت واشنگتن یکی از موفق ترین برنامه ها را در زمینه مدیریت تصادفات راه های شهری اجرا کرده است.
در یک روز پر ترافیک حدود ساعت ۱۱ صبح یک تانکر حامل ۳۲۰۰ گالن قیر داغ دچار سانحه و واژگون  شد و لایه های قیر داغ را روی هر ۴ باند شمالی بزرگراه ریخت. در پی این حادثه، گروه ویژه تصادفات ایالت واشنگتن وارد عمل شد و با هماهنگی با مقامات ایالتی و با تشکیل یک مرکز فرماندهی، بزرگراه را بستند و به دنبال وسایل مورد
نیاز فرستادند تا تانکر را برگردانند و قیرها ر ا از روی جاده پاک کنند. آنها با علائم هشدار دهنده متنوع و فراوان و توسط رادیو و سایر رسانه ها به رانندگان در مورد قیر روی جاده هشدار دادند، همچنین با ماموران آتش نشانی سیاتل هماهنگ کردند تا با اسپری آب، قیر روی جاده را پاک کنند.
علائم راهنما و زمانبندی چراغ های راهنمایی طوری تغییر کردند که بار ترافیکی به خیابان های اطراف هدایت شد. به این ترتیب حادثه ۱۲ آوریل که می توانست تبدیل به یک فاجعه شود به خوبی مدیریت شد و تا ساعت ۲:۱۵ بعد از ظهر باند شمالی بزرگراه مجددا باز شد. تام لنتز نیز که یکی از مقامات وزارت راه و ترابری در ایالت واشنگتن است اظهار می دارد که «هماهنگی ها بسیار خوب صورت گرفت و همه چیز خیلی خوب  پیش رفت.»
مشخص شده است که بیش از ۵۰ درصد ترافیک های سنگین بزرگراه های شهری به دلیل تصادفات یا نقص خودروها و سایر حوادثی است که ترافیک را کند می کنند. هدف اینگونه گروه ها کاهش زمانی است که طی آن این حوادث باعث ایجاد ترافیک می شوند.
گشت های ویژه
به گفته همین مقام وزارتخانه، تعداد افراد این گروه از ۵ نفر، به ۲۰ نفر در سال ۲۰۰۲ رسید. وی می گوید : «ما گشت هایی در ساعات شلوغ رفت و آمد در صبح و بعد از ظهر داریم و چند گشت دیگر نیز در ساعات دیگر روز و ایام تعطیل به گشت زنی مشغولند. ماموریت آنها گشت زنی در حوزه های خود است و اگر وسیله ای دچار مشکل شده یا تصادفی اتفاق بیفتد این گشت ها به کمک رسانی می پردازند و سعی می کنند تا در اسرع وقت راه را باز کنند.
اعضای این گروه همگی به بی  سیم مجهز هستند و ۳۵۰ تلویزیون مدار بسته نیز در مرکز مدیریت ترافیک وجود دارد. همچنین علائم راهنمایی متعددی برای هشدار به رانندگان در مورد حوادث بزرگراه در اختیار آنهاست. این گروه با هماهنگی گشت ایالتی عمل می کند.
یک مقام دیگر وزارتخانه  می گوید: امروز همه می دانند که پشتیبانی پس از حادثه چقدر می تواند کارساز باشد. تلاش ما بر این نکته متمرکز است که راه در اسرع وقت باز شود. هدف این گروه کاهش زمانی که هر تصادف به خود اختصاص می دهد حداکثر ۹۰ دقیقه است. در مطالعه ای که سال گذشته صورت گرفت مشخص شد که زمان انتظار پس از حادثه، چه حوادث مرگبار و چه حوادث جزئی کاهش یافته است. وی می گوید: شعار این گروه «پاکسازی راه ها و کمک به رانندگان» است و ما این شعار را خیلی جدی گرفته ایم.
مترجم: آرش صوفی وند
منبع: یو . اس . ای تودی

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب