یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
فرهنگ مشارکت؛ کلید طلایی توسعه شهرها به خصوص کلان شهرها نویسنده: یوسف زنگانه - ۱۳٩٢/۳/٢٤

فرهنگ مشارکت؛ کلید طلایی توسعه شهرها

هستی خدیوی، روزنامه دنیای اقتصاد، سه شنبه 14 دی 1389
وضعیت شهرهای دیروز با شرایط امروز شهرها و به خصوص کلان شهرها تفاوت معناداری دارد. حالا شهرها با جمعیت‌های میلیونی تنها با چند خیابان،معابر و ده‌ها مغازه کوچک و بزرگ امرار معاش نمی‌کنند و دیگر نمی‌شود آنها را با هزینه‌های کم اداره کرد و در مقابل خدمات مناسبی نیز به‌شهروندان ارائه داد.


ساماندهی ترافیک، جمع آوری زباله، رفت و روب و نظافت معابر و شهر، اجرای پروژه های عمرانی، فرهنگی، ترافیکی و ... از جمله نیازهایی هستند که هر کدام از آنها با هزینه‌های سرسام آوری توسط مجموعه شهرداری‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه آنها در شهر اجرا می‌شوند.در این میان، عوارض پرداختی توسط شهروندان تنها منبع درآمد پایدارشهرداری‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند دغدغه مدیریت شهری را کاهش داده وارائه خدمات متنوع و کیفی را به یک امر مستمر و همیشگی تبدیل کند. نگاهی کوتاه بر نحوه اداره شهرهای بزرگ دنیا نیز دلیل محکمی بر این مدعاست که تنها منبع پایدار درآمد برای اداره بهینه شهرها، مشارکت شهروندان درهزینه‌های شهری است.
هرچند مسوولان شهری اذعان دارند میزان مشارکت شهروندان در پرداخت به موقع عوارض شهری به میزان قابل ملاحظه‌ای در چندساله اخیر افزایش یافته و این امر قطعا با ارتقای فرهنگ شهروندی که پرداخت عوارض شهری شاخه‌ای از آن است، ارتباط مستقیمی دارد اما به نظر می‌رسد ارتقای فرهنگ مشارکت فعالانه شهروندان در پرداخت عوارض زندگی شهری همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی هرچه بیشتر از سوی سازمان‌های متولی است. شهروندان باید این واقعیت را بپذیرند که کمک به مدیریت شهری دراداره یک شهر در واقع کمک به خود شهروندان برای برخورداری از یک شهر پاکیزه، ایمن و توسعه یافته خواهد بود.
پرداخت عوارض، هزینه توسعه شهر
به گفته حسین محمد پورزرندی، معاون مالی ـ اداری شهرداری تهران، مسوولان کلان شهر تهران، سال گذشته شهرداری از محل عوارض نوسازی، کسب و پیشه وپسماند 130 میلیارد تومان درآمد داشته است که این رقم نسبت به سال 84حدود 180 درصد رشد داشته و تمامی این رقم صرف امور شهر و احداث پل‌ها،اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، فضای سبز، خدمات رفاهی و شهری شده‌است. البته معتقد است رقمی که تحت عنوان عوارض از شهروندان دریافت می‌شود به هیچ وجه قابل قیاس با هزینه ارائه خدمات شهری به آنها نیست. چرا که هم‌اکنون شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی130 هزار تومان هزینه می‌کند. این در حالی است که اگر جمعیت تهران را 10 میلیون نفر در نظر بگیریم و با احتساب 1300 میلیارد تومان عوارض سالانه دریافتی از مردم، مشاهده می‌کنیم که از هر شهروند تهرانی 13 هزار تومان عوارض به‌طور سالانه گرفته می‌شوداما در مقابل شهرداری تهران به اندازه 130 هزار تومان برای ارائه خدمات در حوزه شهری به هر شهروند هزینه می‌پردازد. البته این رقم به جز فعالیت‌های عمرانی است که سالانه 2 تا 3 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های عمرانی برای پایتخت و ساکنان آن هزینه می‌شود.
برای همین است که امروزه ضرورت فرهنگ‌سازی در مشارکت مردمی برای پرداخت زود و به موقع عوارض شهری بیش از گذشته احساس می‌شود و شهرداری تهران درتلاش است در راستای ارتقای فرهنگ پرداخت به موقع عوارض شهری، طرح‌های تشویقی را برای شهروندان تهرانی به اجرا گذاشته است که مهم‌ترین آنهاپرداخت جوایز خوش حسابی به شهروندانی است که عوارض خود را به موقع می‌پردازند. در واقع این اهدای جوایز گامی است به سوی یک تحول بزرگ در بحث مشارکت شهروندان در اداره شهر که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیده می‌شود.
امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تربیت معلم درباره ضرورت پرداخت عوارض از سوی تک‌تک خانواده‌های شهرنشین می‌گوید: شهرداری‌ها برای ایجاد کیفیت بهتر در شکل و شمایل ارائه خدمات به شهروندان،فعالیت‌های تفریحی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره نیازمند حمایت همه‌جانبه شهروندانند و حقیقتا این چنین است. به طوری‌که به گفته شهردار تهران،محمد باقر قالیباف اجزا و عناصر هر شهر و کلان شهری با پول دولت وشهرداری ساخته نمی‌شود بلکه با پول تک‌تک شهروندان احداث و توسعه می‌یابند. هم‌اکنون نیز تمام شهروندان در داشته‌های شهر تهران سهیم هستندبه طوریکه طی سال‌های گذشته با استفاده از عوارض پرداخت شده شهروندان پایتخت نشین، مهم‌ترین پروژه‌های شهری مانند ساخت تونل زیر گذر 2کیلومتری توحید، احداث حداقل 20 کیلومتر تونل توسعه مترو، ساخت وساماندهی تونل‌های آب های سطحی، احداث فضاها و مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی،مذهبی و در آخر ساخت تنها پل روگذر سه پایه دنیا، جوادیه به سرانجام رسیدند و امروز از دارایی‌‌های عمرانی و خدمات رفاهی شهر تهران محسوب می‌شوند که با پول خود شهروندان به عنوان عوارض به امکانات شهری تزریق شده‌اند.
قرائی مقدم در ادامه می‌افزاید: اگر چه در بسیاری از کشورها دولت بودجه نسبتا کلانی را به شهرداری‌های مختلف اختصاص می‌دهد تا سطح کیفی و کم‌یامکانات شهری را که ارائه می‌دهد، توسعه دهد اما با این حال هزینه‌های شهری در تمام کشورهای توسعه یافته به قدری بالاست که این بودجه‌ها جوابگونیستند و بالطبع مسوولان شهری مجبورند از روش ها و راه‌های مختلف، به ویژه دریافت عوارض مشخص و قانونمند شهری، کسب درآمد کنند. اما در بیشترمواقع پیش از این اخذ عوارض با روش‌های مختلف، پارامتر فرهنگ‌سازی را درجامعه طرح ریزی می‌کنند تا یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین درآمد برای شهرداری‌ها با هدف اداره شهر، با مشکل مواجه نشود.
درست است که تمام شهروندان در تلاشند تا کمترین هزینه را در قبال دریافت انواع خدمات شهری پرداخت کنند اما زمانیکه ابزاری با نام و نشان فرهنگ‌سازی پا به میدان می‌گذارد، شهروندان چه در ضمیر ناخودآگاه و چه خودآگاه می‌دانند که پرداخت عوارض به نفع‌شان است هر چند هزینه‌ای گزاف وخارج از توان مالی باشد. زیرا انسان فطرتا خواهان زندگی در جوامع بشری است و این زندگی گروهی، در قرن بیست و یکم، خرج‌هایی سوای هزینه‌های جاری زندگی دارد.
مشارکت شهروندان در اداره شهر
همه شهرنشینان دوست دارند در شهری زندگی کنند که کمترین هزینه را ازبودجه مالی خانواده در برداشته باشد. شهری که در آن شهروندان نباید هیچ‌گونه مالیات یا عوارضی را به شهرداری یا هر سازمان و شرکت خدماتی وابسته به آن پرداخت کنند و هر چه پول درمی آورند خرج خود و خانواده ‌شان کنند. البته در عین حال این شهروندان از مقامات مسوول می‌خواهند و توقع دارند، به خاطر شرایط و ملزومات زندگی شهری، بهترین سرویس با بالاترین سطح کیفیت خدمات را دریافت کنند. غافل از اینکه برای زندگی در هر شهر و کلان شهری، مالیات و عوارض بازوی راست خدماتی است که ارائه می‌شود چرا که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد شهرداری‌ها و نهادهایی که شهرها را اداره می‌کنندو اخذ عوارض از شهروندان است.
در واقع پولی که از تک‌تک ساکنان شهرها گرفته می‌شود، یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم خرج خودشان می‌شود. این‌چنین است که شهروندان مسوولان شهرشان را خدمتگزار خود می دانند و اگرکاستی در کار آنها ببینند فرصتی دارند تا آنها را بازخواست کنند و با این رویکرد است که شهرهای بزرگی چون لندن، آمستردام و شانگهای در دنیا اداره می‌شوند و زندگی در آنها بسیار راحت و آرام به نظر می‌رسد.

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب