یوسف زنگانه
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ یوسف زنگانه
آرشیو وبلاگ
      وبلاگ علمی آموزشی پژوهشی ()
رای گیری بهترین وبلاگهای فارسی : بهار 92 نویسنده: یوسف زنگانه - جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢

باشگاه هواداران پرشین بلاگ و حمایت پرشین بلاگ با برگزاری یک نظرسنجی  اقدام به انتخاب بهترین وبلاگ از دیدگاه کاریران نموده است. 

شرکت دراین نظر سنجی برای عموم آزاد است و شرکت کنندگان میتوانند پنج وبلاگ برتر را انتخاب نمایند . آخرین زمان شرکت در این نظرسنجی بیست و سوم خرداد ماه سال جاری میباشد.

برای شرکت در این نظر سنجی به آدرس  vote.persianweblog.com مراجعه کنید. شایان ذکر است که وبلاگ هایی که مسدود و یا مغایر با قوانین جمهوری اسلامی باشند از این نظر سنجی حذف خواهند شد .

  نظرات ()
اداره شهر، نیازمند مشارکت شهروندان نویسنده: یوسف زنگانه - جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢
اداره شهر، نیازمند مشارکت شهروندان

اگرچه در بسیاری از کشورها دولت بودجه نسبتا کلانی را به شهرداری‌های مختلف اختصاص می‌دهد اما با این حال هزینه‌های شهری آنقدر بالاست که این بودجه‌های مصوب جوابگو نیست و شهرداری‌ها مجبورند از روش‌ها و راه‌های مختلف، کسب درآمد کنند. اخذ عوارض از روش‌های مختلف، یکی از راه‌های تامین درآمد برای شهرداری‌ها در اداره شهر است که شیوه‌های دریافت آن در شهرهای گوناگون متفاوت است.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
فرهنگ مشارکت؛ کلید طلایی توسعه شهرها نویسنده: یوسف زنگانه - جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢

فرهنگ مشارکت؛ کلید طلایی توسعه شهرها

هستی خدیوی، روزنامه دنیای اقتصاد، سه شنبه 14 دی 1389
وضعیت شهرهای دیروز با شرایط امروز شهرها و به خصوص کلان شهرها تفاوت معناداری دارد. حالا شهرها با جمعیت‌های میلیونی تنها با چند خیابان،معابر و ده‌ها مغازه کوچک و بزرگ امرار معاش نمی‌کنند و دیگر نمی‌شود آنها را با هزینه‌های کم اداره کرد و در مقابل خدمات مناسبی نیز به‌شهروندان ارائه داد.

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
دورکاری و تأثیرات محیطی آن؛ مطالعه موردی "تهران، شهر الکترونیک" نویسنده: یوسف زنگانه - جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢

دورکاری و تأثیرات محیطی آن؛ مطالعه موردی "تهران، شهر الکترونیک"

نویسند‌گان:

[ خالید ولایتی ] - تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، گروه اطلاع رسانی
[ افشین خدابنده ] - تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، گروه مدیریت فناوری اطلاعات
اولین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک، 1386

خلاصه مقاله:

ماهیت کار در حال تغییر است. بسیاری از کشورهای دنیا در حال انتقال از یک جامعه مبتنی بر صنعت به جامعه مبتنی بر اطلاعات هستند. این انتقال، انقلابی در زمان، مکان، و چگونگی انجام کار پدید آورده است و شرایط کاری جدید برای اشخاص و سازمان ها به دنبال داشته است. در عصر صنعتی، مراکز تجاری در موقعیت جغرافیایی معین جهت هماهنگی و تولید بیشتر سازماندهی شده بودند، و نیاز بود که کارمندان به صورت فیزیکی در محل کار جهت تولید و توزیع خدمات حضور یابند. ابزار و وسایل تولید به طور متمرکز در کارخانه یا اداره قرار داشتند و غیر قابل انتقال بودند؛ بنابراین حضور فیزیکی در محل کار برای کارمندان ضروری بود. وسایل تولید و عرضه در عصر اطلاعات هرچه بیشتر به صورت الکترونیکی ساخته و توزیع می شوند. با ظهور کامپیوترهای ارزان قیمت، شبکه ها و اینترنت قابل دسترسی برای همه، نیاز به حضور فیزیکی در محل کار کم شده است. در این دوره که با پیشرفت های عظیم در فناوری همراه است، ماهیت کار دیگر نیازمند حضور فیزیکی کارگر در زمانی معین سر کار نیست. برای سازمان های زیادی، زمان کاری و مکانی کاری کارمند دیگر اهمیت ندارد، مهم انجام کار است. بنابراین کارشناور در هر زمان و مکان تبدیل به گزینه ای رو به رشد گشته است. به این نوع کار، دورکاری و به فردی که آن را انجام می دهد، دورکار گفته می شود. برخلاف کارمند سنتی، که نزدیک به مدیر و در محیط کاری اشتراکی با دیگر همکاران در مکانی متمرکز بود، در دورکاری کارمند دور از محیط اداری رسمی است و از طریق رسانه های الکترونیکی با کارفرما در تعامل است. دو ویژگی دور کار او را از کارمند سنتی مجزا می کند: فاصله از محل کارفرما و ارتباطات الکترونیکی. (Nguyen2004). بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا از جمله Nortel, Eli. Lilly, AT & T از دورکاری بهره می‌گیرند. و بر طبق گزارش انجمن بین المللی دورکاری سازمان های خصوصی و عمومی امریکایی به مزیت های دورکاری پی برده اند. (Illgemes and verbeke 2004).

  نظرات ()
ارائه مدلی برای مشارکت مردم در اداره امور شهر الکترونیک نویسنده: یوسف زنگانه - جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢

ارائه مدلی برای مشارکت مردم در اداره امور شهر الکترونیک

نویسند‌گان:

[ مجید سعیدی نژاد ] - کارشناس ارشد مدیریت امور شهری
[ محمد موسی خانی ] - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

دومین کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک ، 1388

خلاصه مقاله:

توسعه چشمگیر فناوری های اطلاعات و ارتباطات و گسترش اینترنت از یک سو و نیاز مدیریت شهری به ایده های نو در اداره شهرها و ضرورت ارتقاء مشارکت شهروندان از سوی دیگر، ما را در برابر دروازه های شهرهای الکترونیک قرار داده است. اساس پیدایش شهر الکترونیک در تکنولوژی اطلاعات نهفته است با تغییر و تحول در ساختار انتقال اطلاعات که سرعتها و فضاها را در نوردیده است. بسیاری از حرکتها برای جاری شدن کالا، انرژی و اطلاعات در کالبد شهر از موضوعیت ساقط و امکان دسترسی الکترونیکی شهروندان را به کلیه ادارات، و اماکن درون شهری و اطلاعات مختلف فراهم نموده است. از جمله مهمترین مسائل شهری، مشارکت مردم در اداره امور شهرهاست . فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها مانع این امر نیست بلکه می تواند موجب ارتقاء مشارکت مردم و تعامل بهتر بین مدیریت شهری و شهروندان در ابعاد مختلف گردد. یکی از مبانی شکل گیری این مشارکت، فراهم کردن دسترسی شهروندان به اطلاعات کامل، مناسب و به موقع در قالبهای متنوع و جذاب است. به این ترتیب شهروندان می توانند از طریق رسانه های دیجیتال مبتنی بر اینترنت و شبکه های کامپیوتری، عقاید، ایده ها ، نظرات و آراء خود را در خصوص مسائل مهم و مورد علاقه خود ارائه و پاسخ مناسب و خدمات مناسب را دریافت و با آگاهی از چشم انداز شهر در پیشبرد پروژه های عمومی همکاری و مشارکت نمایند. بدیهی است چالش هایی نیز دراین رهگذر وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: مدیریت اطلاعات و روندهای ارتباطی، تغییر دیدگاه شهروندان و مستندات پیگیریهای اداری و حقوقی.


کلمات کلیدی:

شهر الکترونیک، مدیریت شهری، دولت الکترونیک، خدمات الکترونیک، سازمان الکترونیک

  نظرات ()
مزایای بلیت الکترونیک و نقش آن در توسعه مدیریت خدمات شهری نویسنده: یوسف زنگانه - پنجشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٢

استفاده از بلیت‌های کاغذی و حتی پول نقد در سامانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی، هزینه‌های زیادی را از بعد اقتصادی، اجتماعی و… به مجموعه مدیریت شهری و شهروندان تحویل می‌نماید. این هزینه‌ها را می‌توان در تولید این نوع بلیت‌ها، فروش و جمع‌آوری آن‌ها در شبکه‌های حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو مشاهده کرد. در کنار آن‌ها، برای شهروندان نیز نیاز به صرف زمان برای تهیه و نگهداری بلیت‌های کاغذی را در کنار امور روزمره خود دارند. این نوع بلیت‌ها معمولا به صورت دوره‌ای چاپ می‌شوند و در پایان هر دوره نیز اعتبار آن‌ها تمام می‌شود و این یعنی قابل استفاده نبودن بلیت‌های خریداری شده در دوره قبل. لذا با نگاهی به این هزینه‌ها و لزوم صرفه‌جویی در آن‌ها، می‌توان از تکنولوژی‌های موجود در حوزه فناوری اطلاعات استفاده کرد. در این راستا، بلیت الکترونیکی می‌تواند اولین انتخاب برای جایگزینی بلیت‌های کاغذی باشد. کاربری بلیت‌های الکترونیکی به دلیل سهولت در مدیریت و پویایی در استفاده، باعث کاهش هزینه‌های شهری شده و علاوه بر آن در سطح کلان، یکپارچگی را برای مدیریت پرداخت در سامانه‌های حمل و نقل عمومی به ارمغان می‌آورد. استفاده از بلیت الکترونیکی می‌تواند شروعی برای توسعه کاربری آن در سایر خدمات شهری باشد که عملا مسیر حرکت و تعالی به سوی دولت الکترونیک را هموار‌تر می‌نماید. 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب ۵/۶/۱۳۸۶ نویسنده: یوسف زنگانه - چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢

قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب ۵/۶/۱۳۸۶

ماده واحده ـ به دولت  اجازه  داده  می شود از تاریخ تصویب این قانون ظرف مدت  سه سال  کارکنان  رسمـی،  پیمانی وقراردادی  وزارتخانه ها و موسسات دولتی را که حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت قابل قبول  داشته باشند با حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی  بدون  شرط سنی در صورت  تقاضای   کارکنان  و موافقت دستگاه متبوع خود بازنشسته نمایـد. پـاداش پایـان خدمـت  این قبیل  کارکنان   براساس  سی سال پرداخت  خواهد  شـد . حداقـل  سنوات  قابل  قبول  برای استفاده  بانوان  شاغل  از  این  حکم  بیست  سال  بوده  و  حداکثر سنوات ارفاقی آنان پنج سال خواهد بود .


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
پرداخت حقوق کارکنان قراردادی از طریق وزارت اقتصاد نویسنده: یوسف زنگانه - چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢

پرداخت حقوق کارکنان قراردادی از طریق وزارت اقتصاد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه، دولت را ملزم به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان قراردادی دانشگاه‌های سراسر کشور توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی کردند.

با پیشنهاد فرهاد بشیری و تصویب مجلس، در سال 1392 پرداخت حقوق و مزایای کارکنان قراردادی دانشگاه‌های سراسر کشور طبق روش بند «و» تبصره 19 قانون بودجه سال 1386 کل کشور قابل انجام است.

  نظرات ()
بخشنامه هم ترازی تقدیرنامه های دریافتی کارکنان دولت نویسنده: یوسف زنگانه - سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٢

بخشنامه هم ترازی تقدیرنامه های دریافتی کارکنان دولت به منظور همکاری در برگزاری انتخابات

 بر این اساس، تقدیر نامه صادره شده از سوی دبیر شورای نگهبان؛ 6 امتیاز، قائم مقام دبیر شورای نگهبان؛ 5/5 امتیاز، وزیر کشور؛ 5 امتیاز، معاون اجرایی امور انتخابات شورای نگهبان؛ 5 امتیاز، رئیس ستاد انتخابات کشور؛ 5/4 امتیاز، استاندار؛ 4 امتیاز، رئیس هیئت نظارت استان؛ 4 امتیاز، فرمانداری تهران؛ 5/3 امتیاز، رئیس هیئت نظارت شهرستات تهران؛ 5/3 امتیاز، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شهر و روستا؛ 5/3، روسای هیئات های عالی نظارت استان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ 5/2 محسوب می شود

ادامه مطلب ...
  نظرات ()
درک پیو: گروه استن ومحاسبه عناصر ساختار سازمانی نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

تئوریهای مدیریت

 بخش بیست و سوم : « درک پیو » گروه استن ومحاسبه عناصر ساختار سازمانی

 برگرفته از کتاب تئوریهای سازمان و مدیریت

 پیش فرض اول:سازمان واعضای آن درحال تغییر وپیچیدگی هستند بنابراین مجموعه خصوصیت های آنها باید باهم وازنظر میزان تفاوت آنها بایکدیگر ونه ازلحاظ اینکه یک واجد و دیگری فاقد آن خصوصیت است مطالعه شود


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

چشم انداز مدیریت دولتی 1389; 1(3):25-46

بررسی رابطه بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز

 کشاورزی علی حسین,رمضانی یوسف*

 * گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار مشهد

در این تحقیق به بررسی و مطالعه رابطه بین دو متغیر فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی شهرداری مشهد به تعداد 190 نفر بوده که با توجه به آن حجم نمونه برابر با 77 نفر تعیین شد. زمان جمع آوری اطلاعات از مرداد ماه سال 1386 تا تیر ماه 1387 بوده است و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی شامل: فراوانی، میانگین و میانه استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع ها، از آزمون کولموگورف - اسمیرنوف، و به منظور بررسی معناداری فرضیه های تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن به ترتیب برای توزیع های نرمال و غیر نرمال استفاده شده است. آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان داد که بین فرایند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی در سازمان مرکزی شهرداری مشهد، رابطه معناداری (با شدت r=0.66 و (p=0.000 وجود دارد.

کلید واژه: مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی، شهرداری مشهد

دریافت اصل مقاله از اینجا  

  نظرات ()
رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای مدیریت منابع انسانی الکترونیک جهت دستیابی به کلاس نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

چشم انداز مدیریت دولتی  1390; 2(6):75-94

 رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای مدیریت منابع انسانی الکترونیک جهت دستیابی به کلاس جهانی

 فارسیجانی حسن,عارف نژاد محسن*

* دانشگاه اصفهان

امروزه عوامل زیادی در دستیابی به کلاس جهانی، ایفای نقش می کنند، لیکن در دنیای کسب وکار رقابتی امروز، این نیروی انسانی است که وجه تمایز و برتری یک سازمان محسوب می شود، ازاین رو مدیریت منابع انسانی نقش موثری در راستای حرکت به سوی کلاس جهانی در سازمان ها ایفا می کند. گسترش سریع اینترنت در طی دهه گذشته موجب تقویت، پیاده سازی و اجرای مدیریت منابع انسانی الکترونیک (E-HRM) شده است. در این پژوهش به بررسی برخی از عوامل موثر بر اجرای E-HRM پرداخته شده است. این عوامل شامل عوامل کاری، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل سازمانی و نوآوری E-HRM هستند. برای شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر اجرای E-HRM با استفاده از رویکرد AHP از نظرات 25 نفر از مدیران عالی و منابع انسانی سازمان های آب و برق در شهرستان خرم آباد استفاده شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار expert choice عوامل کاری، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فردی و نوآوری E-HRM به ترتیب دارای بیشترین تاثیر بر اجرای مدیریت منابع انسانی الکترونیک بوده اند.

 کلید واژه: مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی الکترونیک، کلاس جهانی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی

 دریافت اصل مقاله از اینجا  

  نظرات ()
طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر الگوهای مدیریت عملکرد سازمانی نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

چشم انداز مدیریت دولتی 1390; 2(6):95-114

 طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر الگوهای مدیریت عملکرد سازمانی

 رعنایی کردشولی حبیب اله,سقاپور آسیه*

 * دانشگاه پیام نور شیراز

چکیده: یکی از کاستی های موجود در حوزه مدیریت عملکرد، نبود یکپارچگی و انسجام بین اجزای این نظام در سطوح مختلف سازمانی است و این مشکل به ویژه در زمینه ایجاد انسجام بین نظام های ارزشیابی عملکرد در سطح سازمانی و ارزشیابی عملکرد کارکنان مشهودتر است. در این مقاله تلاش شده تا الگویی ارائه شود که بتواند یکپارچگی لازم را بین نظام های ارزشیابی عملکرد در سطوح سازمانی و فردی ایجاد کند. برای این منظور، بعد از بررسی الگوهای مدیریت عملکرد سازمانی موجود، الگوی تعالی سازمان (EFQM) و کارت امتیازی متوازن (BSC) به عنوان الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانی مناسب انتخاب شدند. سپس با تلفیق این دو الگو و استخراج معیارها و شاخص های ارزیابی عملکرد سازمانی از آن ها، مجموعه ای از شاخص های اولیه جهت ارزشیابی عملکرد کارکنان استخراج شد. در مرحله بعد پرسش نامه هایی طراحی و در بین گروهی از خبرگان توزیع و بر اساس نظرات آنان، الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان در سه مرحله متوالی با روش دلفی نهایی شد. الگوی یادشده دارای 9 بعد، 25مولفه و 76 شاخص بوده و می تواند به عنوان چارچوبی مناسب برای ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان های مختلف به کار رود. در نهایت به منظور تعیین تناسب الگوی پیشنهادی و انطباق آن با نیازمندی ها و اقتضائات هر سازمان، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، ضرائب اهمیت هر یک از ابعاد، مولفه ها و شاخص های موجود در الگو برای شرکت سهامی آب منطقه ای فارس تعیین و نتایج آن در این مقاله گزارش شده است.

کلید واژه: مدیریت عملکرد، ارزشیابی عملکرد کارکنان، کارت امتیازی متوازن، الگوی تعالی سازمان، فرایند تحلیل سلسله مراتبی

دریافت اصل مقاله از اینجا  

  نظرات ()
رائه الگوی توفیق مدیریت دانش نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

 

چشم انداز مدیریت دولتی زمستان 1389; 1(4):83-100

 

ارائه الگوی توفیق مدیریت دانش

 

هادی زاده مقدم اکرم,رامین مهر حمید*,حیدری حامد

 

* دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید یهشتی

 

  توسعه سریع و اعجاب انگیز فن آوری های ارتباطات و اطلاعات و گرایش عمومی محیط رقابتی به سمت دانش و مدیریت اثربخش آن سبب شده که دانش و یادگیری جمعی به عنوان تنها مزیت رقابتی پایدار مورد توجه روزافزون قرار گیرد. بنابراین سازمان هایی در جهان متحول و پیچیده قرن حاضر موفق خواهند بود که بتوانند فرایند یادگیری، کسب، حفظ و توسعه دانش را با موفقیت پیاده سازی کنند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل توفیق و ارائه الگویی برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش با استفاده از روش تحلیل عاملی در بانک صادرات ایران می باشد. جهت دستیابی به این منظور ابتدا عوامل توفیق مدیریت دانش شناسایی، سپس پرسشنامه با 63 گویه طراحی شد و در 130 شعبه بانک صادرات به صورت تصادفی توزیع و توسط مدیران بانک تکمیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل توفیق مدیریت دانش به ترتیب، جهت گیری راهبردی مبتنی بر دانایی و توسعه فرهنگ نوآوری، گرایش به سوی توسعه، انتقال و حمایت از دانش و توسعه شایستگی ها و مدیریت شایسته محور است. همچنین در بانک صادرات ایران جهت گیری راهبردی مبتنی بر دانایی و توسعه فرهنگ نوآوری بیشترین تاثیر را بر توفیق مدیریت دانش دارد

 

کلید واژه: مدیریت دانش، عوامل کلیدی توفیق، جهت گیری راهبردی محور، مدیریت شایسته محور، توسعه، انتقال و حمایت از دانش

 

دریافت اصل مقاله از اینجا  

  نظرات ()
مدیریت دانش در عمل : طراحی چارچوبی مفهومی برای مدیریت دانایی نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

ماهنامه علمی آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر

دوره 22, شماره 239 - ( 1-1391 ) صفحات 24-29

مدیریت دانش در عمل : طراحی چارچوبی مفهومی برای مدیریت دانایی

نویسندگان: پیمان اخوان ، مهدی نقیان فشارکی

دانش، کلید ایجاد ارزش در سازمانها است. نقش و اهمیت دانش در سازمانهای امروزی روز به روز در حال افزایش می باشد. چنانچه سازمانی بتواند سرمایه های دانشی خود را بدرستی هدایت نماید، رقابت پذیری در سازمان افزایش می یابد که می تواند موجبات بقای سازمانها را فراهم آورد. سازمانهای تکنولوژیک بیش از دیگر سازمانها با مقوله دانش و مدیریت دانش سر و کار دارند. شناسایی و بکارگیری فناوریهای پیچیده و نوین مستلزم درک ابعاد مختلف دانش نهان و بکارگیری صحیح آن بوده که از ضروریات بقا و پویایی این مجموعه ها می باشد. مدیریت دانش با ایجاد فضای مناسب برای رشد نوآوری، رقابت پذیری و خلق ارزش افزوده، ضمن تاثیرگذاری و تسهیل تولید و بکارگیری دانش، اثر عمیقی بر هدایت و راهبری سازمانهای تکنولوژیک و دانش پایه نیز خواهد داشت.

  نظرات ()
بانکداری الکترونیک و چالشهای آن در ایران نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

ماهنامه علمی آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر 

دوره 22, شماره 239 - ( 1-1391 ) صفحات 66-76

بانکداری الکترونیک و چالشهای آن در ایران

نویسندگان: علی اکبر بابایی

چکیده: یکی از تحولات مهم در عرصه کسب وکارهای نوین مبتنی برفناوری اطلاعات، بانکداری الکترونیک یا مجازی است. این شیوه از انجام امور بانکی، درعین حال یکی از مهمترین تحولات حرکتهای توسعه ای کاربرد فناوری اطلاعات در کشور ما نیز محسوب میگردد. شاید تا چندسال گذشته برقراری ارتباط از درون منزل یا محل کار و حذف ضرورت مراجعه حضوری به شعب بانکها در کشور به خواب و خیال شباهت داشت، اما امروز در برخی زمینه ها به امری عادی و در مواردی اجباری تبدل شده است و در مقابل نگرانی از برخی جوانب آن، این بارگاه، خواب آرام را از موسسات و کاربران آن می رباید! توسعه تدریجی بانکداری الکترونیک درکشور نوید دهنده دستیابی به سطح بالاتری از تسهیل گری در انجام امور روزانه و رفاه عموم مردم است. در عین حال گسترش پدیده نوین بانکداری الکترونیک، درکنار مزایای بیشمار و صرفه جویی های اقتصادی قابل توجه، نیازمند توجهات خاصی نیز میباشد. اهمیت توجه به جنبه های امنیتی فرایندهای بسیار حساس مالی، ضرورت توجه دقیقتر به ابعاد واقعی این پدیده از زوایای مختلف مانند فرهنگ صحیح بکارگیری، بازبینی نگرشهای مرتبط با برخی فرایندهای مالی مانند روشهای پرداخت اعتباری یا نقد در امکانات الکترونیک، یکپارچه سازی اصولی فرایندهای سامانه های بانکی، توجه به توسعه متناسب زیرساختها و لزوم انجام سرمایه گذاریهای هدفمند جهت نیل به اهداف، از جمله موضوعاتی است که این روزها در محافل مختلف کانون توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر تاکید برنامه کلان پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، که هم اکنون در جریان است، بر توسعه فرایندهای الکترونیک سازمانها و موسسات کشور از جمله بانکها، اهمیت پرداختن به این موضوع را در این برهه زمانی، مضاعف میسازد. در همین راستا، هفدهمین همایش فصلی دوره MBA - مدیریت فناوری اطلاعات (MITM) در واحد دوره های عالی و تحصیلات تکمیلی سازمان با مدیریت آقای "دکتر کامران اعتمادمقدم"، مدیر علمی دوره مزبور و مسوولیت اجرایی سرکار خانم سحر گیتی نما به موضوع بانکداری الکترونیک از ابعاد مختلف پرداخت. در همایش زمستانی MITM که با حضور اساتید و صاحبنظران این رشته و با شرکت جمع کثیری از دانش پژوهان و دانشگران و مدیران حوزه بانکی کشور برگزار شد، صاحبنظران مختلفی به ایراد سخنرانی پرداختند و در خاتمه با حضور در پانل تخصصی همایش به تعامل و گفت و شنود با شرکت کنندگان علاقه مند در برنامه مبادرت نمودند. سخنرانان مدعو این همایش تخصصی به ترتیب ارائه برنامه عبارت بودند از: آقای غلامرضا حسن شعبانی از پیش کسوتان صنعت بانکداری و مدرس علوم بانکی و دانش آموخته اولین دوره MITM ، آقای مرتضی تبریزی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک ملت و دانش آموخته رشته MITM ، آقای سعید امامی از مدرسین دوره مزبور و رئیس گروه تخصصی ERP در انجمن انفورماتیک کشور، آقای دکتر مهران محرمیان ، مدیر ارشد بخش فناوری شرکت خدمات انفورماتیک و دارای سابقه مدیریت بخش تحقیق و توسعه شرکت مزبور، آقای دکتر سید ولی ا... فاطم یاردکانی ، مدیرعامل شرکت توسن (کیش ویر) از چهره های شناخته شده و برتر حوزه مدیریت IT کشور در طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای بانکداری الکترونیک در بانکهای مختلف.

  نظرات ()
درخواست همکاری از صاحب نظران متخصصان و پژوهشگران رشته مدیریت نویسنده: یوسف زنگانه - شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٢

قابل توجه صاحب نظران و متخصصان و پژوهشگران محترم

اینجانب در راستای اطلاع رسانی دقیق و هوشمندانه در زمینه رشته مدیریت در نظر دارم از صاحب نظران متخصصان و پژوهشگران دعوت به همکاری نمایم لذا خواستارم در صورت امکان نسبت به ارسال مقاله ها، پایان نامه و سایر دست نوشته ها خود به منظور درج در این وبلاگ ، اینجانب را یاری نمایید.

  نظرات ()
مطالب اخیر نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی بررسی میزان برخورداری رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران نظر مشورتی در خصوص عدم وجاهت پرداخت کمک هزینه‌ عائله‌مندی به زنان مجرد رأی شماره 1907 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مدیریت عملکرد استراتژیک سازمان رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص فوق العاده جذب کارکنان غیر هیأت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان تائید کسر کسور بازنشستگی ازفوق العاده جذب کارکنان ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور
کلمات کلیدی وبلاگ erp (۱) آزمون استخدامی (۱) آزمون ها و دوره های آموزش (٦) آمار (٥) آموزش (۳) آموزش شهروندی (۱) اثربخشی (۱) اخلاق حرفه ای (۳) ادامه تحصیل (۱) ارتباطات (٢) ارزشیابی عملکرد (٢) اطلاعات عمومی (۱) اطلاعیه (۱) امام خمینی (ره) (۱) انگیزه شغلی (۱) ایثارگران (۱) بازنشستگی (۱) بخشنامه ها و آیین نامه ها و مصوبات (۸۱) برنامه ریزی (٥) بهره وری (۱) پایان نامه (۱) پایان نامه ها (۱) پرداخت الکترونیکی (۱) پرسشنامه (۱) پرسشنامه ها (۱) تئوریهای مدیریت (٤٠) تبدیل وضعیت (۱) تجارت الکترونیک (٢) تصویبنامه (۱٠) تعهد سازمانی (٢) تفاوت تطبیق (۱) جوانان (۱) حرکات ورزشی (۱) حسابداری (۱) حمل و نقل و ترافیک (٤) خبر (۱) دانشجویی (۱٠) دانلود (۱۱) دانلود سوالات آزمون دکتری (۱۳) دانلود سوالات آزمون دکتری کارشناسی ارشد (٢) دستمزد (۱) دیوان عدالت اداری (٩) رای 1907 (۱) رای 555 (۱) رای 849 (۱) رای 874 (۱) رضایت شغلی (۱) رفتار شهروندی (٤) زلزله (٢) سازمان و مدیریت (۸) سازماندهی (۱) ساماندهی نیروی انسانی (٢) سرمایه اجتماعی (٤) سرمایه فکری (۱) شهر الکترونیکی (٧) ضریب حقوق (۱) ضوابط اجرایی بودجه 94 (۱) عدالت سازمانی (۱) فرهنگ (۱) فرهنگ مشارکت (٤) فناوری اطلاعات (۱) فناوری و it (۱) فوق العاده جذب (٢) فوق العاده ویژه (۱) قانون بودجه (۱) گردشگری (۱) لایحه بودجه (۱) مالی و سرمایه گذاری (۱) مدیران دولتی (۱) مدیریت (۳٥) مدیریت استراتژیک (٢) مدیریت خدمات شهری (٥) مدیریت خدمات کشوری (۱) مدیریت دانش (۱) مدیریت دولتی (۳) مدیریت مشارکتی (٢) مدیریت منابع انسانی (۱٧٤) مدیریت یکپارچه شهری (۱) مذهبی (۱٠) مسابقه (۱) مقالات اجتماعی (٧) مقاله (۸۳) مقام معظم رهبری (٧) منابع کارشناسی ارشد و دکتری (۳) مناسبت های ویژه (۳٥) مهدویت (۱) نحوه نگارش مقاله (٢) نرم افزارهای کاربردی (٢) نظر مشورتی (۱) نظریه های انگیزشی (۱) نکات مدیریتی (٢) هدایت (۱) هماهنگــــی (۱) همایش ها (٦) هوش معنوی (۱) هوش هیجانی (٢) وظائف مدیریت (٦) ولایت فقیه (۸) کارآفرینی (۱) کتابهای الکترونیکی مدیریتی (۳) کتابهای مدیریتی (۱) کتب و نشریات (۱۸) کلید سوالات آزمون (۱) کمک هزینه عائله مندی (۱) کمک هزینه مسکن (۱)
دوستان من پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مطالب مرتبط با دروس مدیریت و حسابداری دکتر کرم اله دانشفرد دومين جشنواره ملی شهرنگار- مدیریت شهری مشهد در آینه رسانه دانشکده اقتصاد و مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فروشگاه اینترنتی مهرویان پایگاه فرهنگی روایت صدر پایگاه خبری تحلیلی علمی فرهنگی اجتماعی خانم اسلامی زاده آقای توکلی خانم دولتی خانم بائی خانم جباری خانم سهرابی آقای امیرهوشنگ دهپور آقای محمدعلی زارعی خانم صفری آقای هوشنگ یاورپور خانم اکبری آقای ریحانی خانم رحیمی خانم گلچی کمیته علمی مدیریت دولتی دیار رنج آقای کیانی علی زنگانه ابوالفضل فراهانی-مدیریت خانم رحیمی-مبانی مدیریت خانم محمد سلطانی-جزوات مبانی سازمان و مدیریت علی اکبر پورمهدی-مبانی سازمان و مدیریت خانم ارسلاني ناهيد خانم اخلاقی خانم ثقفی سالار افتاده-جزوات مبانی سازمان و مدیریت اخبار فناوری اطلاعات طراح قالب